In een reactie op het item van EenVandaag over de winst die wervingsbureaus maken bij het werven van donateurs zegt Goede Doelen Nederland de berichtgeving eenzijdig en ongenuanceerd te vinden. Dat schrijft de brancheorganisatie in een bericht op haar website. In dat bericht licht Goede Doelen Nederland ook toe hoe huis-aan-huiswerving binnen de sector georganiseerd is en hoe het toezicht daarop is geregeld.
Goede doelen zijn afhankelijk van de steun van het publiek en onderzoek bevestigt dat mensen vooral geven als ze een geefvraag krijgen, stelt de brancheorganisatie. ‘Welke methode ook door het goede doel wordt ingezet, fondsenwerving kost geld. Ieder goed doel maakt hierin een eigen afweging. Goede Doelen Nederland staat op het standpunt dat de keuze van de mix aan wervingsmethoden aan het goede doel zelf is. Alle erkende goede doelen zijn verplicht jaarlijks te publiceren hoeveel van hun uitgaven aan wervingskosten worden besteed. Tegen iedereen willen wij zeggen: weet dat van iedere door het goede doel uitgegeven euro gemiddeld 89 cent naar het maatschappelijke doel gaat.’
Wervingsbureaus
Hoe wervingsbureaus aan hun omzet en winst komen kan niet door de toezichthouder op goede doelen (het CBF) worden gecontroleerd, benadrukt Goede Doelen Nederland. Goede doelen zijn niet de enige partij die met commerciële wervingsbureaus samenwerken, net zoals wervingsbureaus niet de enige commerciële partij zijn waarmee goede doelen samenwerken. Goede doelen schakelen bijvoorbeeld IT bedrijven, communicatie- en campagnebureaus en callcenters in, terwijl wervingsbureaus ook werken voor energie- en telecomaanbieders, kranten, publieke omroepen en politieke partijen.
Regulering huis-aan-huiswerving
Het item in EenVandaag richtte zich specifiek op huis-aan-huis- en straatwerving. Specifiek voor het kanaal huis-aan-huiswerving – waar externe commerciële bureaus voor worden ingeschakeld – heeft de sector in de Stichting Regulering Huis-aan-huis Werving afspraken gemaakt over de kwaliteit van de werving en wordt gewerkt met een wervingsrooster om overvraging te voorkomen. Er is een gedragscode en eventuele klachten kunnen op verschillende plekken worden gemeld: bij de organisaties, de Reclame Code Commissie of bij het CBF. ‘Goede doelen zijn professionele organisaties, kennen de markt en onderhandelen scherp over de kosten met de wervingsbureaus.’
‘Huis-aan-huis donateurswerving is voor een aantal goede doelen van groot belang om persoonlijk contact met potentiële donateurs te hebben en nieuwe structurele donateurs aan zich te binden,’ vervolgt de brancheorganisatie. Volgens Goede Doelen Nederland blijven de meesten gemiddeld vijf jaar donateur, waardoor zij bijdragen aan de continuïteit van het werk van het goede doel.’
Lees het hele bericht van Goede Doelen Nederland op haar site.
Reactie CBF
Het CBF heeft op haar site ook een reactie en toelichting geschreven. Het CBF schrijft o.a. ‘Huis-aan-huiswerving van donateurs wordt gereguleerd middels de Stichting Regulering Huis-aan-huiswerving. Dat is een stichting waar de brancheorganisatie van goede doelen in zit en de brancheorganisaties van wervingsbureaus. Deze stichting is bedoeld om goede afspraken te maken over deze manier van fondsenwerven. Dat gaat over kwaliteit en over dat er niet te vaak wordt aangebeld in een wijk. Mensen kunnen in het wervingsrooster zien welk Erkend Goed Doel kan aanbellen in hun wijk. Het CBF is als toezichthouder adviseur bij deze stichting.’
De volledige reactie is te lezen op de website van het CBF.
Gerelateerde berichten
-
29 maart 2022
Wervingsbureaus staan ter discussie na item in EenVandaag
Lees meer over "Wervingsbureaus staan ter discussie na item in EenVandaag"