De tv-reclamecampagnes van Het Vergeten Kind en KNGF Geleidehonden zijn genomineerd voor de Ster Gouden Loeki: de publieksprijs voor de beste reclames van het jaar. Zij strijden met acht andere reclames (voornamelijk van de grote Nederlandse supermarktketens) om het beeldje.
Het Vergeten Kind is genomineerd voor de reclame rond de campagne ‘Maak je Hart voor vergeten kinderen in sociaal isolement’. Door hun thuissituatie hebben de kinderen nauwelijks contact met de buitenwereld. De campagnestrategie is uitgedacht door WWAV. Het bureau ontwikkelde campagnemateriaal en de online landingspagina voor de campagne.
KNGF Geleidehonden is genomineerd voor de reclame ‘De wereld van Leah’. In de reclame, ontwikkeld door Selmore Creative Agency, laat de stichting met een animatie zien dat een geleidehond voor mensen de stap om zich te mengen in het sociale leven verkleint.
Stemmen
Alle genomineerde reclames zijn een kwartaalselectie doorgekomen. Uit een shortlist van veertig reclames kiest een panel van onderzoeksbureau GfK de beste tien. Op die top-10 kan door het Nederlands publiek gestemd worden. Men kan tot 20 februari hun top-drie aangeven. De Gouden Loeki hanteert hierbij een alternative voting systeem, waarbij steeds de reclame met de minste stemmen afvalt. Als de nummer één van een stemmer afvalt, schuift de stem door naar de nummer twee. Dat proces blijft zichzelf herhalen totdat één commercial de meerderheid van de stemmen heeft. De publieksstem weegt uiteindelijk voor vijftig procent mee voor het totaal.
Stemmen kan via de website van de Ster Gouden Loeki.
De genomineerden
De Wereld van Leah – KNGF Geleidehonden & Selmore Creative Agency
Maak je Hart voor vergeten kinderen in sociaal isolement – Het Vergeten Kind & WWAV
Fritsie – Staatsloterij & TBWA/NEBOKO
Alle producten voor jou en je gezin – Kruidvat & DDB Unlimited
Volop Pasen, vol verrassingen bij Albert Heijn – Albert Heijn & TBWA/NEBOKO
Goed eten is samen eten – PLUS Supermarkt & Wunderman Thompson
Het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar – Albert Heij & TBWA/NEBOKO
Er lekker tegenaan – Jumbo & Alfred International
Teststraat – OHRA & Joe Public
Snollebollekes juichcape – Jumbo & Alfred International