Tijdens de laatste maanden van 2021 hebben de goede doelen het verrassend goed gedaan op de social media kanalen. Hoewel er de vorige metingen nog geregeld teruglopende volgersaantallen en daarmee krimp op te merken was, lijkt het volgens de metingen van fondsenwerversblog Fundraiser Online nu anders te zijn. Vooral de positieve ontwikkelingen op Twitter en Facebook zijn opmerkelijk te noemen.
‘Goednieuwsshow’ op Facebook
Op Facebook was de stemming na de eerdere metingen van 2021 was pessimistisch, maar in de laatste meting van het jaar (december) was daar weinig reden meer voor. De Top-250 groeide iets meer dan de vorige keren en ook de opnamegrens steeg gestaag mee. Drie nieuw Erkende organisaties hebben een plaatsje in de lijst bemachtigd: WensAmbulance Oost-Nederland, Extinction Rebellion en Young Africa. Daarnaast is het aantal accounts dat over een periode van een kwartaal volgers verliest met een kwart afgenomen: waren er in augustus nog 61 organisaties die volgers verloren, nu zijn dat er nog maar 46.
Bij eerdere metingen op Facebook was het duidelijk te zien dat het vooral de grotere organisaties waren die te maken hadden met krimp. De kleinere organisaties groeiden relatief sneller en constanter. Dat is nog steeds het geval. Van de top-50 organisaties verliezen er twintig volgers. Onder de top-10 grootste dalers zijn het vooral grote organisaties. Tegelijkertijd zitten er bij de top tien grootste stijgers zes non-profits die niet in de top-50 staan (Geldersch Landschap, Hondenbescherming, HandicapNL, Dokters van de Wereld, Prinses Beatrix Spierfonds en Stichting Zuid-Hollands Landschap).
In de top-10 is de Dierenbescherming nieuw binnengekomen ten koste van het Rode Kruis.
Trendbreuk op Twitter
Hoewel de cijfers op Facebook dus de goede kant op gaan, gaan ze niet zo hard de goede kant op als op Twitter het geval is. Volgens Fundraiser Online is de verandering op Twitter ‘groot’ en ‘opmerkelijk’ te noemen. Zoals gebruikelijk op Twitter – een relatief minder gebruikt sociaal medium – zijn er flink meer mutaties te zien. Deze keer kwamen zes nieuw Erkende non-profits de lijst in en keerde er eentje terug na inactiviteit. De zeven uitvallers kwamen deels door inactiviteit (drie organisaties) en deels omdat ze de ondergrens (228 volgers) niet langer haalden (vier organisaties).
Het totaal aantal volgers op Twitter is de afgelopen drie maanden met 35.625 gestegen. Ten opzichte van de dalingen tijdens de afgelopen metingen is dat goed nieuws. Vaak hebben de mutaties een grote impact op de ontwikkeling van het aantal volgers - en dat is nu ook het geval - maar ook de organische groei is met ongeveer 20.000 significant. Ook het zeer grote aantal krimpend accounts loopt snel terug: in augustus verloren nog 112 non-profits volgers, nu (november) zijn dat er nog maar 32. Waarom die verandering zo rap is ingezet, is niet duidelijk.
De top-10 blijft zo goed als hetzelfde: Mauritshuis en Bits of Freedom wisselen stuivertje op plekken acht en negen:
Stabiele, brede groei op LinkedIn
Waar de veranderingen op Twitter groots en spannend waren, misten de resultaten op LinkedIn die spanning. Dat betekent niet dat de resultaten niet om over naar huis te schrijven waren. Fundraiser Online zag in de LinkedIn Top-100 een stabiele, brede groei, zonder benoemenswaardige uitschieters. Dat maakt LinkedIn tot een van de meest constante sociale media voor goede doelen. De ondergrens voor opname in de lijst steeg met 150 volgers (men heeft nu 2129 volgers nodig voor een plek in de lijst) en de absolute groei van de genoteerde organisaties is vergelijkbaar met het vorige kwartaal (bijna 50.000 nieuwe volgers). Over het hele jaar genomen steeg het aantal volgers op LinkedIn met liefst dertig procent.
Daarbij zijn er nul organisaties die een krimpend aantal volgers hebben. ‘Het is opmerkelijk dat het onderlinge verschil in groei zo beperkt is,’ merkt het fondsenwerversblog op. Alzheimer Nederland en Make-A-Wish Nederland konden meer dan 2.000 nieuwe volgers verwelkomen. Alzheimer Nederland springt als grootste stijger het Van Gogh Museum voorbij naar plek vier.
Groei op Instagram blijft, maar zwakt iets af
Tot slot legt Fundraiser Online ook Instagram onder de loep. Het afgelopen jaar ging het non-profits op Instagram voor de wind, met grote, soms zelfs explosieve groei. Ook deze meting steeg de ondergrens met 150 volgers (van 2.873 naar 3.023) en vielen er 110.000 nieuwe volgers te verwelkomen. Toch vond Fundraiser Online de resultaten licht tegenvallen ten opzichte van eerder in het jaar. Verder is de groei van de ‘overige 98’ – de non-profits in de Top-100 min Insta-giganten Van Gogh Museum en World Press Photo – dit kwartaal wat teruggelopen, van 6,5 procent naar 4,4 procent. Echt reden voor paniek is er echter niet; een percentage is altijd relatief aan het totaal en de organisaties hebben op Instagram een explosieve ontwikkeling doorgemaakt het afgelopen jaar.
Doordat sommige organisaties een stuk sneller stijgen dan anderen, zijn er veel verschuivingen in de top-10. De Vogelbescherming stijgt naar plek zeven, ten koste van de Dierenbescherming. Die zakken op hun beurt nog een plekje, omdat Free A Girl de top-10 binnenkomt op plaats acht. AmbulanceWens zakt naar plaats tien en UNICEF valt buiten de eerste tien. Onderin in de lijst valt Kamp Westerbork buiten de lijst en maakt plaats voor Vrienden van het Sophia.
Gerelateerde berichten
-
29 september 2021
Fundraiser Online: Vooral goede doelen met kleine social media aanhang groeien snel
Lees meer over "Fundraiser Online: Vooral goede doelen met kleine social media aanhang groeien snel"