Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

Onderscheid risicovolle en -arme kansspelen wettelijk verankerd na debat

Nieuws

5 januari 2022

Sinds online gokken legaal is in Nederland wordt de gemiddelde televisiekijker overspoeld met reclames om in te zetten op hun websites. Op 15 december 2021 hield de Tweede Kamer een debat om het over de risico’s van die ontwikkelingen te hebben. Het Goede Doelen Platform heeft de politiek opgeroepen om in het vervolg onderscheid te maken tussen risicovolle en risicoarme kansspelen. Goede Doelen Nederland ondersteunde dit pleidooi. Tijdens het debat stemde een meerderheid voor.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Belish

door Redactie Vf

Doordat er reclame mag worden gemaakt voor online casino’s vreest de Tweede Kamer dat meer mensen verslaafd raken aan gokken en mogelijk zelfs in financiële problemen komen. Het Goede Doelen Platform en Goede Doelen Nederland zijn van mening dat kansspelen veilig en verantwoord horen te zijn, maar dat er een groot verschil bestaat tussen de risico’s van het meespelen aan een kansspel. In de online casino’s kan naar hartenlust en in razend tempo worden gespeeld, terwijl men bij bijvoorbeeld een loterij langere tijd moet wachten op de uitslag.

Het kan dus niet zo zijn dat de relatief risicoarmere loterijen van goede doelen, de PostcodeLoterij of de Staatsloterij over één kam worden geschoren met online gokspellen, vindt het Goede Doelen Platform. Eerder vroegen verschillende non-profitdirecteuren daar al aandacht voor.

Wisselend succes bij stemming

Tijdens het debat werd een motie om het onderscheid tussen risicoarme en -volle kansspelen wettelijk te verankeren aangenomen. Een andere motie, om de nieuwe waarschuwingstekst ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+’ niet te laten gelden voor risicoarme kansspelen, redde het niet.

Meer over Loterijen Goede Doelen Platform Goede Doelen Nederland Belangenbehartiging Kansspelen Tweede Kamer Online gokken

Gerelateerde berichten

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close