Veel goede doelen zetten actief in op de werving van nalatenschappen. Ook voor de culturele sector liggen kansen, omdat culturele organisaties veel mogelijkheden hebben om de inkomsten uit nalatenschappen te laten groeien. Het Initiatief Nalaten & Cultuur (LVWB Fundraising, Arjen van Ketel Legacy Fundraising), onderzochten in hoeverre de websites van culturele organisaties worden ingezet als informatie- en wervingskanaal. In het merendeel van de gevallen blijkt algemene informatie snel te vinden, maar de teksten inspireren nog te weinig.
Culturele instellingen hebben vaak een betrokken, hoger opgeleid en relatief vermogend publiek en veel mogelijkheden om contact te zoeken met die achterban en zijn volgens het Initiatief Nalaten & Cultuur daarom uitermate geschikt om nalatenschappen voor te werven. Het onderzoek richtte zich op 62 websites van organisaties van verschillende kunstdisciplines, regio’s en omvang.
Algemene nalatenschappenproposities
De informatie is meestal makkelijk te vinden; gemiddeld moet met 2,5 keer klikken om op de juiste plek te komen. Er blijkt veel praktische informatie te vinden over belastingvrij schenken, het verschil tussen een legaat en een erfstelling en de rol van de notaris. Om potentiële erflaters tot actie te motiveren moeten de pagina’s echter inspirerender zijn, concludeerde het Initiatief Nalaten & Cultuur. Ongeveer de helft van de onderzochte instellingen heeft een nalatenschappenpropositie, die vaak nog algemeen van toon is. Slechts één op de vier culturele organisaties heeft mooie quotes of voorbeelden als begeleidende tekst en één op de drie biedt een brochure aan.
Contact
Het is bij de meeste instellingen wel duidelijk hoe ze in contact komen met de organisaties. Gesprekken met de organisatie worden op de site nadrukkelijk aangemoedigd. Een klein deel van de culturele partijen maakt hiervoor gebruik van een contactformulier.
Het volledige onderzoeksrapport is te lezen op de site van LVWB Fundraising.