ING Nederland start vandaag met een test om haar bankierapp en Mijn ING in te zetten om digitaal te doneren. Artsen zonder Grenzen, Greenpeace, de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, Oxfam Novib, het Rode Kruis en de Vogelbescherming werken mee aan de pilot die duurt tot maart 2022.
Het geefgedrag van mensen is veranderd. Met name jongere generaties kiezen er minder vaak voor om structureel een bepaald bedrag aan hetzelfde doel te geven. KWF is met deze doelgroep om de tafel gaan zitten om het over makkelijke en flexibele manieren van doneren te hebben. Uit die gesprekken kwam het voorstel om te kunnen doneren vanuit de bank-app. Nadat goede doelen zich hierbij hadden aangesloten besloot ING Factory de ontwikkeling van het nieuwe donatieproduct voor hun rekening te willen nemen. Het prototype van het digitale donatieproduct is daarna overgenomen door engineers en customer journey experts verantwoordelijk voor de digitale kanalen van ING.
ING Factory
ING Factory is een community binnen ING waarin ontwikkelaars samen met externe (tech-)experts innovatieve ideeën voor klanten en partners van ING technische mogelijk maken, bijvoorbeeld op het gebied van specifieke betaaloplossingen.
‘ING is doorlopend op zoek naar nieuwe mogelijkheden die aansluiten op de (digitale) levensstijl van onze klanten. We zijn trots dat onze collega’s samen met KWF een nieuw product hebben opgezet dat we nu gaan testen,’ aldus Maartje Geven, Manager IT Digitale Kanalen bij ING Nederland.
De geeffunctie is te vinden in het productenoverzicht van de ING-App en Mijn ING. Klanten kunnen zelf kiezen welk bedrag, hoe vaak en voor hoe lang ze willen doneren. Met de nieuwe opzet hoeven donateurs minder na te denken over het invullen van IBAN-nummers en formulieren.
Na de testfase
Naar aanleiding van de resultaten van de testfase zal het procent waarmee klanten kunnen doneren binnen de bankierapps worden geoptimaliseerd en verder uitgebouwd. De ontwikkelaars denken er nu over om het instellen van terugkerende betalingen makkelijker te maken en de mogelijkheid om donaties over verschillende goede doelen of thema’s te splitsen te introduceren.