Nu de winkels buiten kantooruren dicht zijn en de decembermaand voor de deur staat zal iedereen het wel een keer gaan doen: online winkelen. Een klik op de knop en een dag later staat een bezorger met je spullen voor de deur. UNICEF Nederland’s nieuwe campagne Verzend Nu speelt daarop in: met een klik op de ‘verzend’-knop sturen donateurs een pakje met levensreddende hulp naar een kind dat het hard nodig heeft.
Hulpmiddelen
Via de website van UNCIEF kan men direct een pakje met een deken, voeding, een onderwijspakket, een hygiënekit of warme winterkleding versturen. De donateur krijgt vervolgens een track-and-trace link waarmee zij kunnen volgen wat er met de gift gebeurt en bij wie het terechtkomt.
UNICEF helpt met deze campagne onder andere kinderen in Afghanistan. Sinds de machtsovername in augustus is de situatie variabel en ingewikkeld en is er een groot tekort aan voedsel- en basisvoorzieningen. Ruim veertien miljoen mensen lijden honger; de helft van de Afghaanse kinderen is kwetsbaar voor ondervoeding. Dat zou volgens UNICEF tot een rampenscenario kunnen leiden waarbij honderdduizenden kinderen sterven.
Interactieve zuilen
Om de campagne extra kracht bij te zetten wordt via een televisiecommercial en reclameuitingen aandacht gevraagd voor de campagne. Ook op zuilen in winkelcentra zal beeldmateriaal te zien zijn waarmee mensen rechtstreeks een pakketje kunnen verzenden.