Hoewel het Impact Event van Goede Doelen Nederland en toezichthouder CBF niet fysiek meer kon plaatsvinden, ging de uitreiking van de Impact Challenge Awards voor inspirerende projecten op het gebied van impactgericht werken wel gewoon door. Via een livestream vanuit het gebouw van de Nationale Postcodeloterij in Amsterdam werden de winnaars bekend gemaakt: de vakjury en het publiek kozen voor de projecten van Niketan (baten tot 500.000 euro) en Simavi (baten vanaf 500.000 euro).
De winnaars
Niketan is een organisatie die actief is in Bangladesh om kinderen met een handicap een gelijkwaardige plaats in de samenleving te bieden. Ze besloot tijdens de coronapandemie niet alleen de kinderen, maar ook de gezinnen te helpen, door middel van financiële ondersteuning. Deze ervaring leerde Niketan te vertrouwen op de keuzes van de mensen die zij helpen.
Ook Simavi won voor een project in Bangladesh: het Ritu-programma. Doel van het programma is het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van schoolmeisjes tijdens hun menstruatie door ze van informatie, geschikte wc’s en biologisch afbreekbaar maandverband te voorzien. Op de korte termijn was het project succesvol, maar een jaar later bleek het project niet duurzaam te zijn. De les die Simavi deelde is om voortdurend resultaten te meten en ze vooral ook te delen wanneer ze minder positief zijn.
Beide organisaties wonnen naast een glazen wisseltrofee, gemaakt door kunstenares Michelle Veldman, ook toegang tot hulpmiddelen op het gebied van impactmanagement. Robin Aarts (MA, Maastricht University) gaat Niketan helpen met het zetten van de volgende stap en trekt het komende half jaar met de organisatie op. Simavi wint een op maat gemaakt en persoonlijk impactteam met experts van ABN AMRO.
Procedure
Uit de vele organisaties die hun impactverhaal hadden gedeeld met de organisatie van de Impact Challenge koos een jury een voorselectie. Per categorie kwamen daar drie genomineerden uit. Tijdens het Impact Event bepaalde de vakjury (dr. Sara Kinsbergen (Radboud), Tjeerd Krumpelman (ABN AMRO) en Marleen Janssen Groesbeek (Avans Hogeschool) de eindscore voor 65 procent. De stemmen van het publiek verzorgden de andere 35 procent van het eindcijfer.
Naast Niketan behoorden Blijdschap voor de Dieren en Waikibi tot de laatste drie in de categorie baten tot 500.000. Het Longfonds en Fier waren genomineerd voor de categorie baten vanaf 500.000. De vier organisaties die naast de winst grepen ontvangen ook een kleine impactprijs in de vorm van e-learning en een consult.
Gerelateerde berichten
-
3 november 2021
Deze zes organisaties maken kans op een Impact Challenge Award 2021
Lees meer over "Deze zes organisaties maken kans op een Impact Challenge Award 2021"