Op het IFC Online 2021 congres (20 tot 22 oktober) kwamen circa 1.100 deelnemers uit maar liefst negentig landen bijeen om hun kennis te delen, inspiratie op te doen en over innovaties te horen. In het IFC programma zijn drie belangrijke trends waarneembaar. Corine Aartman (Wilde Ganzen) was erbij.
Ten eerste zien we hoe de afgelopen achttien maanden de COVID-19 pandemie heeft doorgewerkt op hoe organisaties fondsenwerving bedrijven. De rode draad is dat ‘digitaal’ één van belangrijkste strategieën in de wervingsmix is geworden. Ook melden veel organisaties forse stijgingen in wervingsresultaten. In multilaterale financiering zien we dat de ODA (Official Development Assistance) in 2020 hoger was dan ooit tevoren.
Ten tweede is er zeer veel aandacht voor de innovatie middels digitale technieken: van digital donor journeys tot de inzet van artificial intelligence. Techniek stroomlijnt onze interne informatie- en managementprocessen door donateursbehoeften steeds individueler in kaart te brengen. Argentijnse fondsenwervingsconsultant Marcelo Iniarra stelt vast dat we nu in de Technische Revolutie zijn aanbeland en voorspelt dat deze een grotere impact op ons leven gaat hebben dan de Industriële Revolutie twee eeuwen geleden.
Als derde trend biedt IFC een platform voor meer fundamentele vraagstukken, zoals bij voorbeeld de (her)verdeling van macht en invloed in internationale samenwerking. Deze wordt o.a. door de mondiale #ShiftThePower-beweging geagendeerd. Anshu Gupta van Indiase non-profitorganisatie Goonj stelde de vraag: ‘Wie is de gever en wie is de donor in de fondsenwervingsrelatie?’ Gupta stelt dat donateurs en donoren met goede intenties geven, maar met de verkeerde bril op en met de verkeerde taal. Die taal en die bril duwen ons automatisch in een ongelijkwaardige relatie.
In een Big Conversation gingen 176 mensen in kleine groepjes met elkaar het gesprek aan over Shifting Power. Danny Sriskandarajah van Oxfam GB vroeg: ‘Zijn we ons bewust van macht en delen we die? En brengen we stemmen aan tafel die niet zo gemakkelijk of vaak gehoord worden?’ Voor fondsenwervende organisaties ligt hier een geweldige uitdaging én een spanningsveld: enerzijds om zo te communiceren en te handelen in fondsenwerving conform de kernwaarden en missie, bijvoorbeeld dat de humaniteit van mensen in het Zuiden recht wordt gedaan. En anderzijds om te blijven groeien en targets te behalen met behulp van steeds complexere technische middelen.
De vraag doemt op: is dit de eeuwenoude tegenstelling van Mens versus Machine? Kunnen deze trends samengaan?