Het afgelopen kwartaal hebben vooral goede doelen met een kleine aanhang op sociale media het erg goed gedaan. Het aantal volgers van goede doelen op Instagram, Twitter en Facebook stijgt bij de metingen van augustus en september voornamelijk in de onderste regionen van de ranglijsten van fondsenwerversblog Fundraiser Online. Daar staat wel tegenover dat zeker op Facebook en Twitter de accounts met grote volgersaantallen langzaam of niet groeien.
We beginnen zoals altijd op het sociale medium waar de groei het sterkst is: Instagram. Nu moet gezegd dat de explosieve groei er wel uit is op Instagram. De top-100 genoteerde goede doelen hebben er de afgelopen drie maanden ongeveer 150.000 nieuwe volgers bij gekregen, terwijl dat de vorige meting nog bijna 200.000 was. Wel blijkt de Instagram-lijst zeer stabiel; er zijn slechts twee mutaties te zien. Stichting Ambulance Wens en Nationaal Fonds Kinderhulp hebben hun entree in de lijst gemaakt, Pink Ribbon (samengegaan met KWF) en Vrienden van het Sophia zijn eruit gevallen.
Natuurlijk moet er altijd gekeken worden naar de bron van de stijgingen. Hoewel er het afgelopen kwartaal dus 50.000 volgers minder bij kwamen, blijkt dat volledig te wijden aan de ‘grote twee’: Van Gogh Museum en World Press Photo. Zij vergaarden tussen maart en juni 115.000 volgers, nu slechts 65.000. Ook Natuurmonumenten, de nummer drie op de lijst, zag de groei teruglopen van 20.000 naar 8.000. Daaronder zijn de cijfers echter hartstikke groen: met een gemiddelde groei van bijna zeven procent groeien de accounts net zo hard als tijdens eerdere metingen dit jaar.
Krimpers zijn er amper of niet: slechts drie organisaties verliezen volgers. Een van hen is UNICEF, die daarom zakt naar plek tien in de top-10. Nieuwe binnenkomer in de top-10 is Stichting Ambulance Wens, die eerder überhaupt nog niet op de lijst stond. De Johan Cruyff Foundation valt terug naar plaats elf.
De lijst op Twitter is juist een instabiele lijst, waar altijd mutaties zijn. Dat komt vooral omdat het sociale medium minder gebruikt wordt, en bij inactiviteit de goede doelen tijdelijk uit de lijst worden genomen. In deze top-250 waren er negen organisaties die een plek verloren omdat ze geen tweet hebben geplaatst. Vier organisaties komen de lijst binnen met een recent behaalde Erkenning, twee goede doelen keren terug in de lijst en drie non-profits komen in de onderste regionen nieuw binnen. De ondergrens voor een plekje in de top-250 is nu zo goed als non-existent met 51 volgers.
De cijfers op Twitter zijn voor bijna de helft rood. 112 van de 250 accounts noteren rode cijfers. Het totaal loopt met ongeveer 16.000 volgers terug: precies dat gat wordt veroorzaakt door de mutaties (28.000 volgers eraf door inactiviteit, 12.000 volgers erbij door de nieuwe non-profits). Tegelijkertijd verloor lijstaanvoerder Van Gogh Museum 9.000 Twitter-volgers. Het betekent een zeer kleine stijging bij overige goede doelen op de lijst. De aanhoudende rode cijfers zouden volgens Fundraiser Online kunnen komen doordat Twitter bezig is met cureren van accounts die nepnieuws verspreiden. Als die accounts op non-actief gaan, lijden ook goede doelen daaronder.
Er zijn geen wijzigingen in de top-10:
Waar veel organisaties Twitter links laten liggen, blijft Facebook wel in gebruik door veel organisaties. Er zijn in ieder geval geen uitvallers wegens inactiviteit in de top-250. De ondergrens voor opname in de lijst stijgt ook nog mee: in augustus moest je als goed doel 3.713 volgers hebben om in genoteerd te worden, ten opzichte van 3.577 in mei. Er zijn drie nieuwe organisaties in de top-250. Stichting Oopoeh, CP Nederland en Jane Goodall Institute Nederland zijn uit de lijst gevallen.
Vooral op Facebook zie je ook dat de grote organisaties volgers verliezen, zij het aan een langzaam tempo. Veertien van de 25 organisaties noteren rode cijfers. In totaal zijn er wel 76.000 meer volgers (de mutaties zorgen hier voor een influx van 14.000 volgers). De kleine organisaties stijgen juist wel, en veel harder dan de dalers verliezen. Daarbij zijn het ook niet de ‘grote twee’ die het snelst aan following winnen. Bovenaan het lijstje grootste stijgers staan onder andere Ambulance Wens, de Dierenopvang Amsterdam, Geldersch Landschap & Kasteelen en HandicapNL.
In de Top-10 is UNICEF door een teruglopend aantal volgers haar plekje kwijtgeraakt aan het Rode Kruis, die wel nieuwe volgers kreeg.
Gerelateerde berichten
-
29 september 2021
Fundraiser Online: Vooral goede doelen met kleine social media aanhang groeien snel
Lees meer over "Fundraiser Online: Vooral goede doelen met kleine social media aanhang groeien snel"