Volgende week dinsdag en woensdag (21 en 22 september) verschijnt het vierde Vakblad fondsenwerving van 2021. Vanaf die dag verschijnen alle stukken uit het blad natuurlijk ook online. Met deze keer: het ondergewaareerd potentieel van middle donors, een interview met Britse expert strategische marketing Stephen Lee en hoe design mensen écht tot beweging kan brengen.
- Tussen major donors en particuliere donateurs zit een soort niemandsland waar de ‘middle donors’ zich bevinden. In fondsenwervingsstrategieën ligt de nadruk vaak niet op het aanspreken van die groep, terwijl dat wel zou toevoegen. Hun potentieel wordt structureel ondergewaardeerd, betoogt Isabel Penne, voorzitter van de Fundraisers Alliance Belgium. ‘Het is de kunst om te communiceren op een creatieve manier, die ook haalbaar blijft qua werkdruk.’
- Wim de Bundel schreef ‘Geven is Leven’, een boek over de cultuuromslag binnen Delta Lloyd/Nationale Nederlanden. Hij werkte met zijn team, verschillende topsporters (waaronder Bibian Mentel en watersporters Lobke Berkhout en Dorian van Rijsselberghe) en een bak creativiteit aan het meer klantgericht maken van het bedrijf. Tegelijkertijd ontdekte hij tal van goede doelen die zijn hart stalen.
- Expert strategische marketing Stephen Lee werkt al vrijwel zijn hele carriere in de filantropische sector. Hij geeft les over ethiek en fondsenwerving en houdt zich bezig met de juridische kant van werving. In een gesprek met Petra Hoogerwerf deelt hij, ongecensureerd, zijn visie op de stand van zaken in de sector. ‘Op bestuursniveau zie ik weinig kennis over fondsenwerving, dat leidt ertoe dat er soms verkeerde keuzes worden gemaakt.’
- Uit onderzoeken komt vaak naar voren dat mensen goede doelen belangrijk vinden en een warm hart toedragen, maar dat leidt lang niet altijd tot daadwerkelijke actie. Gülsün Gün en Jari Helsloot kijken naar een vitaal aspect voor hoe je die mensen écht in beweging kan brengen: design. Hoe kan je klantgericht ontwerpen en daarmee hun gedrag beïnvloeden?
- In Vakblad fondsenwerving zitten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt. Deze keer spreekt Joëlla Angenent met Jolan van den Broek, een ervaren manager communicatie met een indrukwekkend cv die nu voor Rutgers en Dance4Life actief is. Hoe beweegt zij zich voor de sector? ‘Het inhoudelijke werk dat goede doelen doen is niet altijd glamoureus, maar het is als werver belangrijk om je altijd aan de kant van de programma’s te scharen.’
Gemist?
Lees in de tussentijd de stukken die je de afgelopen maand niet had mogen missen op de website van Vakblad fondsenwerving:
- Petra Hoogerwerf is de nieuwe hoofdredacteur a.i. van Vakblad fondsenwerving en volgt na dit nummer Chris Zeekant op. Ze stelt zich kort voor in een boodschap aan de lezers: ‘Alleen gezamenlijk kunnen we aan maatschappelijke vraagstukken werken. NGO’s en goede doelen spelen daar een essentiële rol in.’
- Non-profits met hoge ‘digitale volwassenheid’ deden het beter tijdens de pandemie, blijkt uit onderzoek van CRM-leverancier voor non-profits Salesforce naar het succes en de (financiële) prestaties van goede doelen. Waar valt er voor jouw organisatie aan digitale volwassenheid te winnen? Doe de test in het Salesforce whitepaper. (branded)
- De BankGiro Loterij ging vorige maand samen met de VriendenLoterij en opereert sindsdien onder die vlag. Met de samenvoeging spelen de Goede Doelen Loterijen in op het veranderende kansspellandschap, vertelt Director of Communications Martijn van Klaveren: ‘We willen een betrouwbare financier kunnen blijven voor de goede doelen die wij steunen.’
- Niels Kattenberg, Charity Manager bij Rabobank Private Banking, vraagt zich steeds vaker af hoe persoonlijke filantropie zich verhoudt tot een zuiver altruïstische vorm van filantropie. Een filantropie zonder eigenbelang, die met een meer neutrale, objectievere bril kijkt naar wat de wereld nodig heeft: effective altruïsm.