De organisatie van #GivingTuesday Nederland richt zich dit jaar naast goede doelen en bedrijven ook specifiek op scholieren. De eerste 25 scholen die een actieplan aanmelden kunnen rekenen op een actiebudget van honderd euro. ‘Met GivingTuesday kan iedereen, maar zeker ook scholieren, een boost geven aan het #givingkarma,’ aldus de organisatie.
GivingTuesday valt dit jaar op 30 november, op de dinsdag na Black Friday en Cyber Monday, twee dagen die, in de VS en tegenwoordig ook ver daarbuiten, in het teken staan van koopzucht en grote kortingen. Inmiddels GivingTuesday het een wereldwijde beweging in meer dan 75 landen. In Nederland wordt de actiedag in 2021 voor de derde keer gehouden. In Nederland hebben de Amerikaanse feestdagen biedt de geefdag tegenwicht tegen de drukke decembermaand, waarin veel mensen geld uitgeven aan cadeaus.
Social media
Dit jaar focust de organisatie zich dus extra op scholen en op de kanalen waar scholieren bekend mee zijn, met name Instagram en TikTok. Voor veel jongeren zijn deze sociale media op dit moment de plek waar ze hun creativiteit kwijtkunnen, hun levens met elkaar delen en invloed op elkaar uitoefenen. #GivingTuesday stelt GIFs, templates en voorbeelden van actievideo’s beschikbaar waarmee jongeren hun posts kunnen maken. De jongerencampagne heeft het thema ‘Givingkarma’.
De organisatie wil een wisselwerking laten ontstaan tussen de deelnemende goede doelen en scholen. De goede doelen die zich aanmelden zullen op een voorkeurslijst komen te staan die aan scholieren aangeboden gaat worden om hun acties te helpen sturen. Daarmee spelen die non-profits zichzelf meer in de kijker onder jongeren.
Deelnemers worden gevraagd hun acties aan te melden via de landingspagina op de website van #GivingTuesday.