Nog drie weken en dan gaat de nieuwe telecommunicatiewet in. Organisaties mogen dan niet meer zonder toestemming bellen naar personen met wie zij geen klantrelatie hebben. In dat licht doet branchevereniging DDMA doet een oproep aan toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) om de nieuwe regels goed te handhaven, omdat de telemarketingsector vindt dat ‘het succes van de nieuwe regels valt of staat met handhaving.’ Alleen zo worden de telemarketingbureaus die voor irritatie zorgen aangepakt, vinden zij.
Bel-me-niet-Register verdwijnt
Met het ingaan van de nieuwe wet vervalt het Bel-me-niet-Register en wordt deze opt-out vervangen door een opt-in. Organisaties mogen dan bellen met mensen met wie zij een relatie hebben (omdat ze klant zijn, of bijvoorbeeld donateur) of mensen die expliciet hebben aangegeven dat ze bereikt willen worden door het callcenter. Voor goede doelen, die ook vaak aan telemarketing doen om donateurs of vrijwilligers te werven, is het begrip ‘klantrelatie’ iets ruimer opgezet na goedkeuring van het amendement Palland/Bromet.
Rotte appels eruit pikken
Deze wijziging heeft als doel om de irritatie bij consumenten weggenomen of op zijn minst verminderd wordt. Dat kan echter alleen als de organisaties die de regels overtreden eruit gepikt en geweerd worden, vindt Diana Jansen, directeur van branchevereniging voor data-driven marketing DDMA. ‘Met de nieuwe regels wordt de bewijslast omgedraaid: organisaties moeten voortaan zelf kunnen bewijzen dat zij mensen mogen bellen. We sporen de ACM aan gebruik te maken van de nieuwe handvatten die zij nu krijgt en bedrijven die de regels structureel overtreden aan te pakken. Alleen dan zal de overlast voor consumenten sterk verminderen. En daar hebben organisaties die zich netjes aan de regels houden natuurlijk baat bij. Vanuit de telemarketingsector bieden wij de ACM de helpende hand aan om hierin samen te werken.’
Pieter Prins, lid van de DDMA Commissie Telemarketing en directeur van callcenter 2Contact, zegt dat de nieuwe regels een stap zijn naar een positiever beeld van telemarketing. ‘Niemand zit te wachten op ongewenste telefoontjes – consumenten niet, maar onze opdrachtgevers én werknemers ook niet.’
Gerelateerde berichten
-
15 april 2021
Telecommunicatiewet vanaf 1 juli 2021 van kracht
Lees meer over "Telecommunicatiewet vanaf 1 juli 2021 van kracht" -
24 maart 2021
Telecommunicatiewet is aangepast: het proces van begin tot eind
Lees meer over "Telecommunicatiewet is aangepast: het proces van begin tot eind"