Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Rogare lanceert ‘kenniscollectieven’ die werken aan kennisbank fondsenwerving

Onderzoek Nieuws

27 mei 2021

Fondsenwervingsdenktank Rogare heeft zogenaamde kenniscollectieven geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat theorie en data hun weg vinden naar de praktijk. De posities binnen die kenniscollectieven worden onder andere ingevuld door leden van Rogare’s eigen Critical Fundraising Network (CFR) met een specialisatie op een bepaald gebied binnen de fondsenwerving. De eerste twee collectieven richten zich op bedrijfs- en nalatenschappenwerving.

Logo van fondsenwerversdenktank Rogare.
Logo van fondsenwerversdenktank Rogare. © Rogare.net

door Marijn Thijs

‘Knowledge Collective’

Met de kenniscollectieven hoopt Rogare allereerst discussiegroepen bij elkaar te brengen om gapende gaten in onderzoek, bewijsmateriaal en theorie te identificeren en manieren te bedenken om deze op te vullen. Een kenniscollectief zoekt actief naar nieuwe ideeën en denkwijzen en houdt daarbij de trends in de gaten. Die bevindingen worden meegenomen naar het grotere CFR-netwerk en de fondsenwervende sector als geheel.

Ook wil een kenniscollectief kennis over bepaalde onderwerpen verzamelen en onderbrengen, zodat fondsenwervers een makkelijk beschikbare bron van onderzoek en kennis tot hun beschikking hebben. Rogare zegt hiervoor een ‘gedefinieerd en robuust proces’ ontwikkeld te hebben zodat ze de bewijscriteria scherp kunnen beschrijven. Op die manier worden in de kennisbank bijvoorbeeld academische papers gescheiden van marktonderzoek.

Fondsenwerving op de zakelijke markt

Het eerste kenniscollectief kijkt naar de zakelijke markt en wordt geleid door de directeur strategische marketing bij de Charity for Civil Servants in het Verenigd Koninkrijk, Damian Chapman. ‘Zakelijke fondsenwerving betekent zoveel verschillende dingen over de hele wereld en wordt vaak gezien als een ‘dark-art’, omdat het verkeerd begrepen wordt door zowel mensen uit de praktijk als door beleidsmakers. Sterker nog, er zijn tientallen verschillende fondsenwervende elementen die allemaal onder zakelijke fondsenwerving vallen, maar vaak wordt er alleen naar het geld gekeken. We streven ernaar een broncentrum te ontwikkelen die helpt bij het vergroten van de kennis van zakelijke fondsenwerving en enkele mythen verdrijft.’

Nalatenschappenwerving

Het kenniscollectief dat zich bezighoudt met de werving van nalatenschappen zal zich eerst richten op een eerste concept van een kennisbank voor fondsenwerving met research uit het verleden. Gerenommeerd nalatenschappenexpert Claire Routley geeft leiding aan dit collectief. ‘Nu de belangstelling voor het schenken van nalatenschappen toeneemt, is er in de afgelopen tien jaar veel meer hoogwaardige informatie beschikbaar gekomen, van academische studies tot handleidingen,’ aldus Routley. ‘We hopen dat het op een punt samenbrengen van die informatie nuttig zal zijn voor wervers. Er zijn veel organisaties die voor het eerst willen investeren in deze wervingsvorm en daarom moeten fondsenwervers hun vaardigheden op dit gebied snel ontwikkelen.’ 

Ontwikkeling van kenniscollectieven

‘Het doel is dat onze nieuwe kenniscollectieven fondsenwervers naar de beste beschikbare, door onderzoek gesteunde ideeën zullen leiden,’ zegt Rogare-directeur Ian MacQuillin. ‘De collectieven worden gerund door deskundige fondsenwervers in hun vakgebied, zodat collega’s ervan kunnen profiteren en inspraak hebben in het ontstaan van hun eigen kennisbasis.’

Rogare hoopt dit jaar nog drie kenniscollectieven op te kunnen zetten. Waarschijnlijk zullen die zich richten op grote gevers en face-to-face werving. Voor meer informatie over de huidige kenniscollectieven is er een pagina op de Rogare site beschikbaar.

Meer over Rogare Nalatenschappen Kennisplatform Fondsenwerving Ian MacQuillin Zakelijke donaties Claire Routley Damian Chapman Knowledge Collective

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close