De mogelijkheid tot online fondsenwerven in combinatie met solide strategische financiële planning zijn de meest cruciale vaardigheden die goede doelen nodig hebben om ook na de pandemie veerkrachtig te zijn. Dat schrijft financieringsorganisatie CAF America in een onderzoeksrapport samengesteld met hulp van de Indiana University Lilly Family School of Philanthropy en The Resource Alliance.
Dit nieuwsbericht verscheen in het Vakblad fondsenwerving, dat op dinsdag 4 mei digitaal werd verspreid. Daarvoor was het al online te lezen.
--
De onderzoekers vroegen 805 non-profits in meer dan 150 landen (waarvan 306 in Europa) naar de vaardigheden die zij nu aanspreken om hun organisatie door deze moeilijke tijden te leiden, en welke speciale aandacht moeten krijgen om sterker uit de coronacrisis te komen.
Digitale technologie en communicatie
Om veerkracht op te bouwen moeten de mogelijkheden op het gebied van organisatorisch management in de gaten worden gehouden, onder andere door strategische planning en een robuuste digitale fondsenwervingsstrategie. Driekwart van de respondenten zegt zich op dat laatste te richten en open te staan om nieuwe online technologieën voor fondsenwerving te omarmen. Ongeveer zestig procent gaf aan dat er behoefte is aan betere digitale tools om contact te houden met belanghebbenden van de organisatie.
Ook op communicatiegebied valt nog terrein te winnen, vindt ruim zeventig procent van de respondenten. Zij geven aan effectiever te willen leren communiceren tijdens het wervingsproces, ook al hebben evenzoveel organisaties al wel een communicatieplan. 63 procent van de non-profits wil graag begeleiding bij het vertellen van hun verhaal op een manier waardoor ze goed recht doen aan hun doelstellingen.
Toch een positief geluid
Dat de coronaperiode een moeilijke tijd is, is voor iedereen merkbaar. Toch is de overgrote meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek CAF America positief gestemd over de toekomst, zowel over de financiële situatie als over het leiderschap. Zeven op de tien organisaties denkt dat ze in staat zijn om financieel duurzaam te blijven in zware economische tijden en liefst 91 procent zegt vertrouwen te hebben dat ze het benodigde leiderschap in huis hebben om hen met succes door de crisis te navigeren.
Ted Hart, CEO van CAF America, benadrukt dat non-profits hun focus moeten verleggen naar het toekomstbestendig maken van hun organisaties zodat ze na de pandemie door kunnen. ‘De veerkracht van goede doelen hangt af van hun competenties in organisatorisch management. Ons doel is om ervoor te zorgen dat die veerkracht op de lange termijn blijft bestaan en om het vermogen van non-profits te versterken, zodat zij de onvoorziene uitdagingen die nog voor ons liggen het hoofd kunnen bieden, en ook bij tegenslag hun missie verder kunnen ontwikkelen.’
Lees het volledige rapport, getiteld 'Future-Proofing Nonprofits for the Post-Pandemic World - Volume 6', via de site van CAF America.