Het fonds van de wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft een nieuwe fondsenwervingscampagne gelanceerd met als doel om miljoenen mensen wereldwijd een steentje bij te laten dragen aan Covax, de internationale organisatie die de gelijkwaardige verdeling van coronavaccins over de wereld nastreeft. De WHO Foundation krijgt voor campagne Go Give One bijval van de Bill & Melinda Gates Foundation en bedrijfs-, religieuze en wereldleiders.
Voor Covax om hun doelen uit te kunnen voeren is nog minstens drie miljard euro nodig. Daarmee kunnen dertig procent van de mensen in de 92 landen met het laagste inkomen ergens het aankomende jaar gevaccineerd worden. Dat is ook in het belang van rijkere landen, omdat zo potentieel gevaarlijke mutaties van het virus de kop in kunnen worden gedrukt. Er zit al 6,3 miljard dollar in het fonds, onder andere gedoneerd door overheden, Unicef, de WHO en de Gavi, een vaccinatiealliantie.
Reclame gericht op small level donors
Go Give One gaat zich voornamelijk richten op small level donateurs, al moeten de plooien nog gladgestreken worden. De initiatiefnemers gaan samenwerken met openbare gezondheidszorgsystemen en individuele vaccinatielocaties om reclame te maken voor de campagne. Ook willen ze bedrijven en sociale media bij de promotie van de campagne betrekken.
De campagneopzet heeft veel weg van de wervingsmethodes gebruikt om geld te verzamelen voor de bestrijding van HIV. De huidige algemeen directeur van de WHO Foundation Anil Soni werkte uitgebreid mee aan de campagne. ‘Het was toen de individuele betrokkenheid die tot collectieve actie leidde. Daardoor besloten overheden om hun steentje bij te dragen.
Bijdragen aan gevoel van hoop
Soni benadrukt in een artikel in de Chronicle of Philanthropy hoe surreëel de pandemie is en hoe veel verschil de financiële situatie van een land maakt bij het vaccineren. ‘Er is een splitsing van de wereld waarin er bevoorrechte gemeenschappen zijn waar mensen worden gevaccineerd, en lage-inkomsenslanden en -gemeenschappen, waar toegang tot vaccins absoluut niet beschikbaar is. (…) De vaccinatiecampagne heeft tot nu toe miljoenen selfies opgeleverd van mensen die net geprikt zijn. We geven mensen de mogelijkheid terwijl ze na hun vaccinatie zitten te wachten, te genieten van het gevoel van hoop, om iets voor een ander te doen.’