Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Tweede Vakblad fondsenwerving van 2021 verschijnt op 4 mei online en in app

Nieuws

28 april 2021

Een dezer dagen valt het tweede Vakblad fondsenwerving van 2021 op je deurmat. Aanstaande dinsdag 4 mei is het blad ook te lezen in de Vf app en verschijnen de artikelen ook weer online. In editie twee van dit jaar gaan we in gesprek met kersverse professor Pamala Wiepking, nemen we een kijkje achter de schermen bij de naamsverandering van het voormalige Light for the World Nederland én hebben we het over strategieën om customer engagement te verhogen.

door Marijn Thijs

  • Afgelopen 19 maart hield prof. dr. Pamala Wiepking haar oratie aan de VU voor de leerstoel ‘De maatschappelijke betekenis van goede doelen loterijen’. In die rol doet ze onderzoek naar de effecten van vrij besteedbaar geven. In een interview met Petra Hoogerwerf vertelt Wiepking over de dag van haar oratie, over de eerste (positieve) resultaten van het onderzoek en duidt ze het conceptuele model wat aan de basis van de theorie staat.
  • De tijd dat het vanzelfsprekend was dat goededoelenorganisaties konden rekenen op een groeiende trouwe achterban ligt (helaas) achter ons. Voor duurzame groei is het noodzakelijk om naast werving en kostenreductie te focussen op het verhogen van betrokkenheid van je achterban. Gastauteurs Jeroen de Rooij (MIC) en freelancer Gülsün Gün presenteren negen strategieën om customer engagement te verhogen.
  • Voor de nieuwe rubriek Kleur Bekennen, in het vorige blad geïntroduceerd door Jeroen Talens en Martijn de Groot, duiken ze voor het eerst in de kracht van een specifieke kleur. Een krachtige kleur met stopping power: rood. De kleur van gevaar, opwinding en impulsiviteit. Maar ook de kleur van passie, energie, liefde en moed. Hoe gebruikt de goededoelensector de kleur rood? 
  • Het zal niemand ontgaan zijn; Bas Smit en Nicolette van Dam hebben voor het Prinses Máxima Centrum (PMC) voor kinderoncologie in Utrecht, zeven ton weten op te halen met hun schildpadeieren. Het groeide uit tot de grootste Tikkie-actie ooit. Smit is ambassadeur van het ziekenhuis en start regelmatig acties die tot hoge hoogtes weten te groeien. Redacteur Caroline Vlietstra vraagt naar zijn beweegredenen en spreekt PMC-fondsenwerver Lot Jens.
  • De naam van een goededoelenorganisatie is een visitekaartje dat vertelt wat je doet en dat, als je een beetje geluk hebt, uitgroeit tot een begrip in de maatschappij. Toch zijn er altijd wel een paar organisaties die van naam wisselen. Stichting SeeYou is een van hen. Zij besloten zich per 2021 los te koppelen van internationale organisatie Light for the World en op eigen benen verder te gaan. Directeur Dicky Nieuwenhuis geeft een kijkje achter de schermen.

Gemist?

Lees in de tussentijd het beste van maart en april op de website van Vakblad fondsenwerving:

  • Met de intrede van het coronavirus in de samenleving nam het donateursvertrouwen, zoals gepeild door WWAV, het CBF en onderzoeksbureau Kien, een duik. Het vertrouwen is nu weer een beetje op de goede weg, blijkt uit de resultaten van de enquête onder het Nederlandse Donateurspanel (NDP).
  • Beroepsmatig is Jeroen Hogenhout altijd geïnteresseerd in hoe je als nieuw lid van een organisatie wordt verwelkomd. Toen hij die stap onlangs weer eens waagde, werd hij in positieve zin verrast door zijn ontvangst. Hij schreef er een opinieartikel over.
  • Het idee voor de populaire app Ommetje van de Hersenstichting begon in 2018 om mensen met een zittend beroep te stimuleren gedurende de dag meer te wandelen. En toen kwam corona. Ruim 1,1 miljoen mensen downloadden de app. Andreas Tober van de Hersenstichting sprak erover met Vf.
  • Goede Doelen Nederland en de SBF-partners gaan zich hard maken voor pro-filantropie overheidsbeleid. Met een nieuwe campagne maken de brancheorganisaties het nieuw te vormen kabinet duidelijk waarom goed doen en filantropie een prominente plek moet krijgen.
Meer over Petra Hoogerwerf Tikkie Jeroen de Rooij MIC Kleur bekennen Gülsün Gün Pamala Wiepking Ongeoormerkt geven Vf 23-2 Dicky Nieuwenhuis Stichting SeeYou Bas Smit Naamswijziging Prinses Máxima Centrum

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close