De nieuwe Telecommunicatiewet zoals die begin dit jaar met algemene stemmen werd aangenomen in de Tweede Kamer zal officieel per 1 juli 2021 van kracht worden. Tot voor kort stond ook 1 januari 2022 nog als mogelijke ingangsdatum op de agenda, maar er is nu toch voor de vroegste optie gekozen.
Opt-in
Op 26 januari jongsleden stemde geen enkele partij in de toen zittende Tweede Kamer tegen de wetswijziging die de opt-in voor ‘ongewenste’ telefoontjes introduceert. Twee weken later kwam de wet ook moeiteloos door de Eerste Kamer. Het voorstel betekent over het algemeen veel goeds voor consumenten, die in theorie minder vaak gebeld mogen worden door energiemaatschappijen en andere callcenters. Tegelijkertijd betekent het een beperking op telefoontjes met een charitatief doeleinde, waardoor de goededoelensector wordt geraakt.
Met de goedkeuring van het amendement Palland/Bromet is het wel zo dat goede doelen een ruimere definitie van het begrip klantrelatie mogen hanteren. Zij mogen naast donateurs ook vrijwilligers en sympathisanten bellen. Ook kan de klanttermijn niet zonder inspraak van het parlement veranderd worden.
Aan welke regels moet men zich houden?
Voor de non-profitsector zijn de precieze details over de uitvoering van de nieuwe wet op het moment van schrijven nog niet bekend. De verwachting is dat daar binnenkort meer informatie over verschijnt.
Gerelateerde berichten
-
24 maart 2021
Telecommunicatiewet is aangepast: het proces van begin tot eind
Lees meer over "Telecommunicatiewet is aangepast: het proces van begin tot eind"