Goede Doelen Nederland en de SBF-partners willen dat filantropie een prominentere plek krijgt in politiek Den Haag. Met een nieuwe campagne maken de brancheorganisaties het nieuw te vormen kabinet duidelijk hoe en waarom Nederlanders de ruimte moeten krijgen om bij te dragen aan maatschappelijke ontwikkelingen. De campagne wordt eind april gelanceerd.
De campagne draagt bij aan een pro-filantropie overheidsbeleid, waarbij belangrijke beslissingen zo gunstig mogelijk uitvallen voor de sector. De brancheorganisaties noemen specifiek dat er ‘geen wetgeving die, bedoeld of onbedoeld, de geefbereidheid aantast,’ mag komen, en dat er ‘geen maatregelen die het vragen om steun verder beperken’ doorgevoerd mogen worden. Er is de laatste jaren op dat gebied nogal wat veranderd; recent nog met de invoering van de nieuwe Telecomwet.
De belangrijkste drager van de campagne is het Manifest dat gesteund en ondertekend is door diverse koepels in de sector. De campagne bestaat naast het Manifest uit een korte missievideo, ruime aandacht op social media en clips met betrokken Nederlanders, zoals vrijwilligers en donateurs. Al het materiaal is straks te vinden op een aparte website.
Formatie
Goede Doelen Nederland en de SBF grijpen vooral de periode rond de kabinetsformatie aan om haar belangen duidelijk te maken. ‘Het is in deze periode van belang dat onze wensen en punten voor het nieuw te vormen kabinet worden geadresseerd,’ aldus de brancheorganisatie.