Uit een navraag van het CBF blijkt dat de kleine organisaties die via de toezichthouder een Erkenning hebben amper tot geen klachten ontvangen. De organisaties in categorie A (baten tot honderdduizend euro) kregen in totaal 34 boze of verontwaardigde reacties, gemiddeld ongeveer één klacht per vijf stichtingen.
De distributie van de klachten in de sector is ongelijk verdeeld: van de 538 Erkende organisaties die aan de oproep van het CBF gehoor gaven kreeg 62 procent in 2019 geen klachten. De grotere organisaties krijgen significant meer klachten te verwerken. Organisaties in CBF- categorie D (baten boven de twee miljoen euro per jaar) ontvingen 17.500 klachten. Bij deze groep horen ook de grootste landelijke non-profits die het meeste maatschappelijke aandacht genieten.
De meeste klachten gaan over de fondsenwerving; de meeste mensen deden hun beklag over collecte, donateurswerving, mailing of verkoop van artikelen, maar ook over de activiteiten, subsidieverzoeken en de doelstelling wordt wel eens geklaagd. Opvallend: relatief weinig goede doelen ontvangen klachten over kosten of de directiebeloning.