Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Grootschalig onderzoeksproject tegen dementie ABOARD gestart

Onderzoek

7 april 2021

Een groep van ongeveer dertig organisaties bundelt de krachten met een grootschalig onderzoeksproject tegen dementie. Het programma ABOARD is op 1 april 2021 van start gegaan en verbindt medische centra, academische instellingen, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven aan elkaar.

door Redactie Vf

In Nederland hebben bijna 300.000 mensen (ruim één op de zestig Nederlanders) dementie, grotendeels veroorzaakt door de ziekte van Alzheimer, een vroeg stadium van de ziekte die hersenschade veroorzaakt. Behandeling van Alzheimer is een grote kostenpost voor de zorgsector en richt zich vaak op zorg in het dementiestadium; wanneer de ergste schade al geleden is. De sleutel om Alzheimer te stoppen ligt in de stadia vóór dementie, zodat de ontwikkeling van de ziekte stopt voordat deze zich onomkeerbaar heeft gemanifesteerd.

(C) YouTube-kanaal Amsterdam UMC - Locatie VUmc

ABOARD moet het platform worden waarmee het bedrijfsleven, onderzoek, zorg en maatschappij de handen ineenslaan om onderzoek naar preventie te doen. Ze willen onderzoeken of Alzheimer bijvoorbeeld in een vroeg stadium ontdekt kan worden, of er medicijnen zijn die werken, of een leefstijlaanpassing de ontwikkeling van dementie remt en wat de wensen van de patiënten zelf zijn. 

Het project loopt vijf jaar. Doel is om tegen die tijd een duidelijker beeld te hebben van de ontwikkeling van dementie en ervoor te zorgen dat het zorgsysteem de hersenziekte effectiever kan bestrijden.

ABOARD is deel van de Nationale Dementiestrategie 2021-2030 van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De komende vijf jaar is er 8,8 miljoen euro beschikbaar, schrijft het FD. Vijf miljoen komt van de overheid (Ministeries van VWS & EZ) en de rest komt van de verschillende betrokken partners.

Meer over Gezondheid Alzheimer Nederland Dementie ABOARD Consortium

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close