Deze week is het in België de ‘Week van het Goede Doel’. Een spannende campagne, want de Belgische non-profitsector heeft door de coronacrisis zware klappen moeten incasseren en het wegvallen van veel inzamelingsacties hebben voor grote tekorten gezorgd.
De inkomsten van de goede doelen bij onze zuiderburen zijn het afgelopen jaar gemiddeld gehalveerd, met uitschieters naar negentig procent minder inkomsten voor de kleinste non-profits. De vorig jaar aangepaste versie van decemberactie ‘De Warmste Week’ (waarmee de Belgen in 2019 ruim 17,5 miljoen euro ophaalden) van fondsenwerving naar vrijwilligersinzet, heeft ook niet geholpen om de tekorten de dichten.
Daarom schreven meer dan 570 organisaties waarvan de fondsenwerving lijdt onder de coronacrisis zich in oktober afgelopen jaar in bij de campagne van ‘Ik Steun Mijn Goede Doel’. ‘Minder inkomsten door corona en fondsenwervingsevenementen die niet kunnen doorgaan, zorgen ervoor dat heel wat goede doelen hun projecten moeten afbouwen of zelfs geheel stopzetten,’ aldus de organisatoren van de Week van het Goede Doel tegen Het Nieuwsblad.
Tijdens de actieweek staan onder andere online events en workshops, gegeven door de goede doelen, op het programma.
Gerelateerde berichten
-
26 november 2020
Belgische goededoelensector op zijn gat door coronacrisis
Lees meer over "Belgische goededoelensector op zijn gat door coronacrisis"