Aanstaande donderdag 11 maart valt het eerste Vakblad van het jaar op je deurmat. 56 pagina’s met onderzoek, tips en goede verhalen over wat er zich in de non-profit sector afspeelt. Natuurlijk verschijnen de artikelen uit het Vakblad dan ook weer online. Met deze maand: onderzoek naar de opbrengsten van huis-aan-huiscollectes in het coronajaar 2020, een drieluik rond major donors, de nieuwe rubriek ‘Kleur bekennen’ en nog veel meer.
- Het was het afgelopen jaar vrijwel onmogelijk om zonder stress een collecteweek te organiseren, met de coronacrisis die als een constant dreigende, onpeilbare donderwolk over fondsenwervend Nederland hing. Marijn Thijs deed een rondvraag bij de 25 non-profits die in 2020 een huis-aan-huiscollecte organiseerden. We zetten de belangrijkste cijfers en de conclusies over de collecte in het algemeen op een rijtje.
- Aandacht voor het aangaan en versterken van waardevolle verbindingen is voor organisaties nu belangrijker dan ooit. Veel organisaties grijpen het moment aan om de digitale transformatie te versnellen, met de groei van onlinecampagnes. Dat biedt kansen. Als je op het juiste moment via het juiste kanaal kan inspelen, kan je gewenst gedrag ontwerpen. Tips en tricks over het verbeteren van de customer journey door gastauteurs Jeroen de Rooij (MIC) en freelancer Gülsün Gün.
- Vf gaat op zoek naar het verhaal van de gever en traceren de stappen die gezet zijn bij het starten van een fonds op naam (FON). Het echtpaar Nieuwenhuijsen legt uit waarom ze een fonds op naam hebben gestart, Onno Yska van beneficiant VluchtelingenWerk vertelt over zijn ervaring met het eerste FON van zijn organisatie, en hoofd Filantropie Advies Frank Aalderinks begeleidde delen van het proces. Gea Broekema legt de dynamiek tussen de drie partijen uit.
- Overal waar belangen zijn, is ook wel een woordvoerder te vinden: iemand die bekwaam en met kennis antwoord kan geven op vragen van de buitenwereld. Maar stel, je wil een commerciële of journalistieke organisatie verruilen voor een goed doel? Is het woordvoerderschap voor een organisatie zonder winstoogmerk anders dan bij een for-profitinstelling? Teije Brandsma vertelt wat je kan verwachten en put daarbij uit zijn eigen ervaringen.
- Wakker Dier maakt zich grote zorgen om zoönosen, ziektes die van dier op mens overspringen. Sinds de coronapandemie kent iedereen de desastreuze gevolgen van zo’n besmetting. Hoe ontstaat een dergelijke ziekte en waar zet Wakker Dier zich nu precies voor in? Caroline Vlietstra spreekt campagneteammanager Anne Hilhorst over de nieuwste radiospot.
Gemist?
Lees in de tussentijd het beste van januari en februari op de website van Vakblad fondsenwerving:
- In deze tijd van het jaar vinden bij duizenden verenigingen en stichtingen de jaarlijkse controles van de financiën door kascommissies plaats. Maar gezellig rond de keukentafel de cijfers doornemen, dat gaat nu even niet. Een aantal tips van controlespecialist drs. Maarten den Ouden.
- Hongerige kinderen en witte redders zijn nog altijd aanwezig in campagnes van Nederlandse ontwikkelingsorganisaties. Maar ook de ‘nieuwe generatie’-campagnes zijn problematisch, zien Emiel Martens en Wouter Oomen. Wat gaat er mis, en hoe kan dat beter?
- Code Postfilter wordt per april aangepast. De aanpassingen die zijn gedaan resulteren in duidelijkere richtlijnen voor partijen die geadresseerde reclamepost verspreiden, waaronder goede doelen.
- Drie onderzoekers verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam hebben een onderzoek gepubliceerd naar de effectiviteit van sociale informatie bij de beïnvloeding van het geefgedrag. De conclusie: het delen van sociale informatie heeft een licht positief effect, maar is ‘geen wondermiddel’.