Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Eerste Vakblad fondsenwerving van 2021 verschijnt op 11 maart

Kort & Goed

8 maart 2021

Aanstaande donderdag 11 maart valt het eerste Vakblad van het jaar op je deurmat. 56 pagina’s met onderzoek, tips en goede verhalen over wat er zich in de non-profit sector afspeelt. Natuurlijk verschijnen de artikelen uit het Vakblad dan ook weer online. Met deze maand: onderzoek naar de opbrengsten van huis-aan-huiscollectes in het coronajaar 2020, een drieluik rond major donors, de nieuwe rubriek ‘Kleur bekennen’ en nog veel meer.

door Marijn Thijs

  • Het was het afgelopen jaar vrijwel onmogelijk om zonder stress een collecteweek te organiseren, met de coronacrisis die als een constant dreigende, onpeilbare donderwolk over fondsenwervend Nederland hing. Marijn Thijs deed een rondvraag bij de 25 non-profits die in 2020 een huis-aan-huiscollecte organiseerden. We zetten de belangrijkste cijfers en de conclusies over de collecte in het algemeen op een rijtje.
  • Aandacht voor het aangaan en versterken van waardevolle verbindingen is voor organisaties nu belangrijker dan ooit. Veel organisaties grijpen het moment aan om de digitale transformatie te versnellen, met de groei van onlinecampagnes. Dat biedt kansen. Als je op het juiste moment via het juiste kanaal kan inspelen, kan je gewenst gedrag ontwerpen. Tips en tricks over het verbeteren van de customer journey door gastauteurs Jeroen de Rooij (MIC) en freelancer Gülsün Gün.
  • Vf gaat op zoek naar het verhaal van de gever en traceren de stappen die gezet zijn bij het starten van een fonds op naam (FON). Het echtpaar Nieuwenhuijsen legt uit waarom ze een fonds op naam hebben gestart, Onno Yska van beneficiant VluchtelingenWerk vertelt over zijn ervaring met het eerste FON van zijn organisatie, en hoofd Filantropie Advies Frank Aalderinks begeleidde delen van het proces. Gea Broekema legt de dynamiek tussen de drie partijen uit.
  • Overal waar belangen zijn, is ook wel een woordvoerder te vinden: iemand die bekwaam en met kennis antwoord kan geven op vragen van de buitenwereld. Maar stel, je wil een commerciële of journalistieke organisatie verruilen voor een goed doel? Is het woordvoerderschap voor een organisatie zonder winstoogmerk anders dan bij een for-profitinstelling? Teije Brandsma vertelt wat je kan verwachten en put daarbij uit zijn eigen ervaringen.
  • Wakker Dier maakt zich grote zorgen om zoönosen, ziektes die van dier op mens overspringen. Sinds de coronapandemie kent iedereen de desastreuze gevolgen van zo’n besmetting. Hoe ontstaat een dergelijke ziekte en waar zet Wakker Dier zich nu precies voor in? Caroline Vlietstra spreekt campagneteammanager Anne Hilhorst over de nieuwste radiospot.

Gemist?

Lees in de tussentijd het beste van januari en februari op de website van Vakblad fondsenwerving:

Meer over Vakblad fondsenwerving Gea Broekema Collecteren Donor Journey VluchtelingenWerk MIC Vf 23-1 Wakker Dier Woordvoerder

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close