Non-profit organisaties in de Verenigde Staten hebben in het coronajaar 2020 liefst 21 procent meer online donaties binnengehaald dan het jaar ervoor. Dat schrijft het Blackbaud Institute in haar jaarrapport over het Amerikaanse geefgedrag.
Over het algemeen gaven Amerikanen twee procent meer aan goede doelen. Toch moet dat cijfer in perspectief worden geplaatst omdat de verdeling van het extra geld scheef is. Grote organisaties zagen hun inkomsten met 5,3 procent stijgen, mid-level organisaties nog maar met 1,2 procent. Kleine organisaties - die jaarlijks minder dan een miljoen US-dollar ophalen - zagen de inkomsten rap teruglopen (7,2 procent).
Online lagen de verhoudingen anders. Over het algemeen schoot het deel van het inkomen dat online wordt vergaard de lucht in. Was dat in 2019 nog tien procent van de totale inkomsten, is het nu dertien procent. Vooral mid-level organisaties wisten hun digitale donaties te doen groeien, op de voet gevolgd door de kleinere organisaties. Respectievelijk groeide de grootte van het bedrag van online donaties met 25 en 22,3 procent voor die groepen. Organisaties die tien miljoen US-dollar of meer ophaalden, haalden nog altijd een mooi bedrag meer op: vijftien procent meer dan in 2019.
Steve MacLaughlin, vice-president productbeheer bij Blackbaud, spreekt van een ‘digitale transformatie waar de sector al misschien meer dan een decennium op wachtte.’
Het Blackbaud rapport
Voor de algemene cijfers in dit rapport bekeek Blackbaud de data van 8.800 non-profits. Gezamenlijk haalden zij in 2020 40,7 miljard dollar op. Voor het onderzoek naar online werving bestudeerde het rapport 4.960 non-profits. Zij haalden online 3,2 miljard dollar op.