Op 1 april 2021 wordt een nieuwe versie van de Code Postfilter van kracht. De aanpassingen die zijn gedaan resulteren in duidelijkere richtlijnen voor partijen die geadresseerde reclamepost verspreiden, waaronder goede doelen. Ontvangers moeten op de reclamepost worden herinnerd aan hun rechten en de manieren waarop ze zich eventueel uit kunnen schrijven.
Door de nieuwe regels wordt het voor ontvangers makkelijker om aan te geven welke post ze wel, en welke ze niet willen ontvangen. Op iedere reclame-uiting moet per april een vermelding staan over hoe ontvangers zich af kunnen melden. Daarnaast moet een verwijzing naar de Postfilter op de reclame-uiting staan. Daarvoor zijn een aantal voorbeeldzinnen gelanceerd, maar organisaties mogen er ook voor kiezen om een eigen tekst te schrijven met verwijzing naar de website van de Postfilter.
Een van de voorbeeldzinnen:
‘Geen reclamepost meer ontvangen? Via www.postfilter.nl meldt u zich eenvoudig af voor reclamepost van adverteerders waar u niet klant bent of klant was.’
Anoniem afmelden en klachtenafhandeling
Daarnaast wordt het voor de ontvanger ook mogelijk om zich anoniem af te melden, dus zonder naam en e-mailadres extra te noemen. Een andere mogelijkheid is om de afmelding vast te leggen met de mogelijkheid gegevens in te zien en aan te passen gedurende een periode van zes jaar. Dat werkt wel met e-mailverificatie.
Tenslotte krijgt de afzender van de reclamepost vier weken de tijd om een klacht nader te onderzoeken en goed af te handelen. Nu is dat twee weken, maar die termijn blijkt in de praktijk te krap. Daarmee wordt de regeling gelijkgetrokken met andere codes in de Nederlandse Reclame Code, die ook vier weken als richtlijn aanhouden.