De manier waarop Europese goede doelen aan dienstverlening en fondsenwerving doen is door corona flink veranderd, blijkt uit onderzoek van de European Fundraising Association (EFA) en Salesforce onder 797 vertegenwoordigers van non-profitorganisaties in 26 landen. Non-profits geven aan dat ze hard zijn getroffen door de pandemie, maar velen laten ook weten dat ze innovatie en digitale ontwikkeling hebben omarmd als alternatief.
De coronacrisis hakte er ook op Europees niveau hard in. Twee derde van de respondenten moest het afgelopen jaar evenementen of activiteiten annuleren en bijna de helft had moeite om hun gebruikelijke diensten te verlenen in tijden van lockdown. Het feit dat de fondsenwerving niet naar behoren door kon gaan, is de vaakst genoemde uitdaging (door 62 procent van de ondervraagden).
Een soortgelijk percentage voorspelt dat de totale omzet lager zal zijn dan aan het begin van het jaar verwacht. Iets meer dan een derde zag de inkomsten uit particuliere donaties teruglopen. ‘Dit is een ongelofelijk moeilijk jaar geweest voor de sector en uit dit onderzoek blijkt dat de meeste non-profitorganisaties hun inkomensprognoses hebben moeten verlagen in een tijd waarin hun diensten dringend nodig zijn', reageert EFA-voorzitter Eduard Marček op de resultaten.
Innoveren met technologie en online diensten
Vanaf het moment dat het coronavirus voeten in de aarde kreeg hebben goede doelen hun gebruik van digitale technologie opgevoerd om geld in te zamelen. Meer dan de helft van de respondenten (53 procent) zei dat ze nieuwe manieren hebben gevonden om diensten te verlenen. Twee derde zei dat ze meer onlinediensten leveren en meer dan een derde zegt vaker de telefoon te hebben gepakt. Daarbij maakte bijna zeventig procent van de respondenten meer gebruik van digitale kanalen voor fondsenwerving, vier op de tien lanceerden noodcampagnes en meer dan een derde startte met werken met nieuwe kanalen.
En dat heeft ook effect op de toekomstige werkwijze van de goededoelensector. Zes op de tien respondenten geeft aan meer te willen concentreren op digitale kanalen en 56 procent wil hun werkwijze diversifiëren om meer mensen aan te spreken. Slechts elf procent van de ondervraagden geeft aan niet van plan te zijn wijzigen in de strategie aan te brengen.
Marček: ‘Voldoende fondsen werven om essentieel werk voort te blijven zetten, blijft een enorme zorg. En toch is het duidelijk dat de goede doelen niet stil hebben gestaan. Ze werken er hard aan om te innoveren, nieuwe manieren te vinden om geld in te zamelen en de betrokkenheid van supporters op te bouwen. De pandemie blijft een groot gevaar en het werk van de non-profitsector zal zeer belangrijk zijn om samen het herstel van Europa te bewerkstelligen.’
--
Dit nieuwsbericht verscheen eerder in Kort en Goed in het Vakblad fondsenwerving, jaargang 22 editie 8, dat op 31 december 2020 op de mat viel.