Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

Voedselbank krijgt 223.207 pakketten van Missie 538 en meer subsidie van overheid

22 december 2020

De eindejaarsactie van Radio 538 voor de Voedselbank heeft 223.207 voedselpakketten opgeleverd (met een waarde van 1.116.035 euro). Luisteraars, bekende vrienden van het radiostation en artiesten hebben in de week van 14 tot en met 18 december actiegevoerd in hun programma’s.

door Redactie Vf

Missie 538 mocht 31.000 donaties in ontvangst nemen en door het hele land werden zo’n vijfhonderd acties opgestart. Luisteraars konden ook een plaatje aanvragen voor het goede doel en meer dan tienduizend mensen deden dat gedaan. Er lopen op dit moment nog acties. Het eindbedrag wordt uiteindelijk in januari bekend.

Spaarpotje overheid nog niet gebruikt

De voedselbanken worden ook financieel ondersteund door de overheid, maar tot nu toe is er geen gebruik gemaakt van dat geld, schrijft Trouw. De eerste vier miljoen die in het voorjaar werd gegeven staat nog op de bank: de voedselbanken blijken het vooralsnog ook zonder rijkssubsidie aan te kunnen. Het bedrag wordt gezien als vangnet, alleen te gebruiken als het nodig is. Doordat het kabinet geld toegespeeld krijgt uit het Europees Sociaal Fonds, mag de vier miljoen nu breder worden ingezet.

‘Wij hebben de overheid gevraagd: wat kunnen jullie doen als wij fors gaan groeien. Toen stelden ze dit bedrag ter beschikking. Het bedrag is niet gebaseerd op een concrete budgetvraag van ons, maar we waren er al lang blij mee’, aldus communicatiebestuurslid Pien de Ruig tegen Trouw.

Goed nieuws

De influx van voedselpakketten en subsidies is goed nieuws voor de Voedselbank, die zich moet voorbereiden op een andere werksituatie als gevolg van corona. De vraag naar de diensten van de voedselhulp stijgt omdat mensen in financiële nood raken, maar het aanbod daalt, mede door het hamsteren en de strijd tegen voedselverspilling.

Meer over Den Haag Voedselbank Voedselbanken Nederland Voedselhulp Radio 538

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close