Een gemiddeld verlies aan inkomsten van vijftig procent, met uitschieters naar negentig procent voor kleine non-profits: de Belgische goededoelensector heeft een door de coronacrisis een zware dreun gekregen. Dat blijkt uit een enquête van Belgisch onlineplatform Goodgift over de impact van de coronacrisis waaraan 115 goede doelen en vzw’s (vereniging zonder winstoogmerk) meededen.
Het zijn vooral kleine en minder bekende organisaties die hun inkomsten hebben zien kelderen. Waar grote doelen steun krijgen van bedrijven of kunnen blijven drijven op subsidies, zijn de kleintjes vaak afhankelijk van evenementen en particuliere donaties.
Warmste Week
Ook hét jaarlijkse event voor goede doelen, de Warmste Week (vergelijkbaar met Serious Request in Nederland), gaat dit jaar niet in haar gebruikelijke vorm door. Vorig jaar werd er ruim zeventien miljoen euro binnengebracht voor de goededoelensector, maar nu ligt de focus op vrijwilligerswerk en wordt er geen geld opgehaald.
2021
Dat alles maakt het beeld voor 2021 niet beter. Tachtig procent van de Goodgift-enquête verwacht dat de situatie alleen maar penibeler wordt.
De Belgische goededoelensector moet zich daarom, net als de Nederlandse, in een rap tempo ontwikkelen. Volgens dagblad HLN schakelen veel organisaties over op onlineverkoop en draaien de communicatieafdelingen overuren. Activiteiten worden zo goed en zo kwaad als het kan doorgezet zonder bijeen te komen.