Sociaal platform TikTok is mogelijkheden aan het onderzoeken om, net zoals op Facebook en Instagram, een donatiemogelijkheid te implementeren waarmee gebruikers fondsen kunnen werven voor doelen waar ze om geven. Dat schrijft Amerikaanse nieuwssite Techcrunch. De functionaliteit wordt op dit moment getest onder een geselecteerd groepje gebruikers. Het is niet duidelijk of er ook Nederlandse accounts uitgekozen zijn om aan de test mee te doen.
De toepassing wordt ontwikkeld in samenwerking met fondsenwervingsplatform Tiltify, die ook de betalingen verwerkt. De ontwikkeling is een vervolg op een functionaliteit die eerder dit jaar werd gelanceerd om TikTok-creators de mogelijkheid te geven om geld op te halen voor het coronavirus. Op dat moment was dat alleen mogelijk met interactieve donatiestickers, die ook op andere sociale media platforms te vinden zijn.
Goed doel linken aan profiel
De testgroep kan nu een stapje verder gaan en een goed doel toevoegen aan hun profiel. De accounthouders die in de testgroep vallen kunnen via ‘bewerk profiel’ een non-profit kiezen uit een lijst organisaties en goede doelen. Techcrunch noemt onder andere de American Cancer Society, het Red Cross, ASPCA en CDC Foundation als aangesloten begunstigden.
Zodra de TikTok-maker een goed doel heeft gekozen, zal dat doel in rode letters onderaan hun bio komen te staan. Wanneer bezoekers op de naam van de organisatie klikken, worden ze doorverwezen naar een donatiescherm.
Voorlopige test
TikTok vertelde Techcrunch dat het voorlopig nog om een test gaat. Het is daarom ook nog niet duidelijk of iedereen op deze manier fondsen kan gaan werven in de toekomst.