Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

TikTok test fondsenwervingstoepassing bij geselecteerde accounts

Kort & Goed

16 november 2020

Sociaal platform TikTok is mogelijkheden aan het onderzoeken om, net zoals op Facebook en Instagram, een donatiemogelijkheid te implementeren waarmee gebruikers fondsen kunnen werven voor doelen waar ze om geven. Dat schrijft Amerikaanse nieuwssite Techcrunch. De functionaliteit wordt op dit moment getest onder een geselecteerd groepje gebruikers. Het is niet duidelijk of er ook Nederlandse accounts uitgekozen zijn om aan de test mee te doen.

Logo van TikTok.
Logo van TikTok.

door Marijn Thijs

De toepassing wordt ontwikkeld in samenwerking met fondsenwervingsplatform Tiltify, die ook de betalingen verwerkt. De ontwikkeling is een vervolg op een functionaliteit die eerder dit jaar werd gelanceerd om TikTok-creators de mogelijkheid te geven om geld op te halen voor het coronavirus. Op dat moment was dat alleen mogelijk met interactieve donatiestickers, die ook op andere sociale media platforms te vinden zijn.

Goed doel linken aan profiel

De testgroep kan nu een stapje verder gaan en een goed doel toevoegen aan hun profiel. De accounthouders die in de testgroep vallen kunnen via ‘bewerk profiel’ een non-profit kiezen uit een lijst organisaties en goede doelen. Techcrunch noemt onder andere de American Cancer Society, het Red Cross, ASPCA en CDC Foundation als aangesloten begunstigden.

Zodra de TikTok-maker een goed doel heeft gekozen, zal dat doel in rode letters onderaan hun bio komen te staan. Wanneer bezoekers op de naam van de organisatie klikken, worden ze doorverwezen naar een donatiescherm.

Voorlopige test

TikTok vertelde Techcrunch dat het voorlopig nog om een test gaat. Het is daarom ook nog niet duidelijk of iedereen op deze manier fondsen kan gaan werven in de toekomst.

Meer over Social Media Fondsenwerving TikTok Tiltify

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close