Tijdens de eerste helft van 2020 hebben Amerikanen bijna 7,5 procent meer aan goede doelen gegeven in vergelijking met een jaar eerder. Hoewel geven aan liefdadigheidsorganisaties in het eerste kwartaal nog zes procent minder was ten opzichte van 2019, heeft het tweede kwartaal die relatieve achterstand meer dan goed gemaakt. In de periode van april tot juni droegen zo veel mensen met een donatie of op een andere manier bij dat het aantal het hoogst in vijf jaar was, schrijft het Amerikaanse filantropiemagazine Chronicle of Philanthropy.
Het magazine schrijft over de resultaten van het Fundraising Effectiveness Project, die donatiedata uit een grote geef-database haalt. Uit de getallen blijkt dat donateurs tijdens de piek van de pandemie in de Verenigde Staten op alle niveaus een beetje meer zijn gaan geven, maar de groei is vooral te danken aan ‘small-level’ donateurs die minder dan 250 dollar per jaar geven. Het aantal donaties van die omvang steeg met 19,2 procent. ‘Deze significante stijging laat zien dat veel donateurs bewogen zijn om, zelfs tijdens de pandemie en economische onzekerheid, te geven,’ reageert voorzitter van de onderzoeksgroep Elizabeth Boris.
Ondertussen groeide ook het aantal ‘midlevel’ donateurs (zij geven 250 tot 999 dollar per jaar) met 8,1 procent, en major donors (1000+ dollar per jaar) met 6,4 procent.
Voorzichtig positief
Toch is het belangrijk om niet te opgewonden te raken, waarschuwt Lori Hunter Overmyer, voorzitter Association of Fundraising Professionals, het orgaan dat het onderzoek overzag. De voortdurende behoefte aan het werk van non-profits in combinatie met de langzaam bewegende economie kan veroorzaken dat geven op de lange termijn minder aantrekkelijk wordt. ‘Een van de belangrijkste taken die goede doelen nu kunnen doen is een goede relatie op te bouwen met hun supporters en bestaande donateurs aan te moedigen te blijven geven.’
Donorbehoud
In de database wordt ook donorbehoud geregistreerd. Dat getal steeg met 1,8 procent. Ook hier was er sprake van een daling in de eerste maanden van het jaar, die vervolgens werd hersteld tijdens de periode april tot juni. Vraag blijft alleen of deze donateurs de doelen waaraan ze hebben gegeven ook blijven steunen.
‘Hopelijk blijft deze trend zich doorzetten tot het einde van het jaar,’ aldus Boris. ‘De aandelenmarkt is vooralsnog sterk gebleven, wat vaak resulteert in sterk geefgedrag in die periode.’