De coronacrisis heeft veel losgemaakt bij de Nederlandse bevolking. Veel meer mensen meldden zich aan om vrijwilligerswerk te doen. Toch heeft ongeveer een derde van de hulpbehoevenden de afgelopen maanden niet de juiste hulp gekregen. Het blijkt lastig om vraag en aanbod te laten matchen, schrijft het Brabants Dagblad na een gesprek met NLvoorelkaar-directeur Jeroen de Punder.
Met name op sociaal vlak kreeg een deel van de hulpbehoevenden niet de juiste steun. Ongeveer een derde van hen voelde zich eenzaam, maar durfden soms niet om hulp te vragen. Ook bleek vaak dat er te veel aanbod was voor een specifieke taak. Zo meldden veel mensen zich aan om boodschappen te doen, terwijl er grotere behoefte was aan hulp bij klussen in huis en tuin.
'Nu we dat weten kunnen we gerichter gaan werven en zullen we vrijwilligers specifiek vragen wat hun vaardigheden zijn, zodat we bij een eventuele tweede coronagolf sneller kunnen inspelen op de vraag,’ aldus de Punder van NLvoorelkaar tegen het Brabants Dagblad. Het vrijwilligersplatform matchte tijdens de lockdownperiode negen keer zoveel vrijwilligers aan hulpbehoevenden dan daarvoor (28.000 matches in totaal).
NLvoorelkaar verwacht in de toekomst de hoeveelheid mismatches te kunnen beperken door hun databank te verfijnen. ‘We werken samen met 65 gemeenten en kunnen zo op lokaal niveau actief zijn. Maar door de landelijke database van vraag en aanbod kunnen we ook helpen als er een specifieke hulpvraag binnenkomt voor iemand die niet in een bepaalde plaats woont, maar er wel werkt. De vrijwilligerscapaciteit van Nederland kan nog zeker 35 procent hoger als versnippering wordt voorkomen,’ zegt de Punder.
Het groeiende eenzaamheidsprobleem wordt al aangepakt. Samen met onder andere het ministerie van Volksgezondheid (VWS) werkt NLvoorelkaar aan een campagne die in september live moet gaan.