Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

NDP: Donateursvertrouwen geraakt door corona, maar niet heel hard

Onderzoek

16 juli 2020

Ondanks het feit dat de wereld op zijn kop staat door de coronacrisis, lijkt het donateursvertrouwen niet zo hard geraakt. Dat blijkt uit de antwoorden van het Nederlands Donateurspanel van WWAV, Kien en het CBF. In vergelijking met het consumentenvertrouwen, gepeild door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalt het donateursvertrouwen veel minder snel. Ook kijkt het NDP deze meting naar nalatenschappen en benaderingswijzen.

Logo van het Nederlandse Donateurspanel
Logo van het Nederlandse Donateurspanel © WWAV

door Redactie Vf

Dat het donateursvertrouwen minder snel zakt dan het consumentenvertrouwen zegt misschien meer over de laatstgenoemde index. In maart stond de index voor donateursvertrouwen nog op -6, nu is hij fors gedaald naar -14. Om het getal in perspectief te plaatsen: de meting van december 2019 was -11, waarmee het donateursvertrouwen nu op ongeveer hetzelfde punt is als een half jaar geleden. Het consumentenvertrouwen heeft een veel hardere tik gehad. De index was al ruim een jaar stabiel net onder het nulpunt, maar stokt in juni op liefst -27.

Nalatenschappen

Tijdens de coronapandemie zien notarissen een grote stijging in het aantal opmaken van testamenten. Het NDP werd daarom ook gevraagd naar hun mening over nalatenschappen. 14 procent geeft aan meer na zijn gaan denken over het opmaken van een testament en nog eens 4,2 procent heeft zijn of haar testament geactualiseerd. Het gaat binnen die groep vooral om mensen tussen de 40 en 49 jaar, en 60-plussers.

Aan de andere kant is er, als het aankomt op het aantal mensen uit het panel die nalaten aan een goed doel ziet zitten, een dalende lijn te zien. In 2014 en 2016 stonden respectievelijk 59 en 53 procent positief tegenover nalaten aan een non-profit, terwijl dat nu nog 46 procent is. Vrouwen en jongeren zijn overwegend positiever over nalaten aan een goed doel. 

Benaderd worden door goede doelen over nalatenschappen wekt weinig enthousiasme. Slechts negen procent is positief, vergelijkbaar met resultaten uit eerdere jaren.

Benaderwijze

In navolging van NDP-vragen over de waardering van benaderingswijzen uit december 2016 en september 2018 zijn ook dit kwartaal weer vragen over benadering gesteld. Wat opvalt is de algehele daling in de waardering van verschillende methoden. Waar een aantal jaar geleden nog ruim 30 procent benaderd worden per post of e-mail prettig vond, is dat nu nog slechts 21 à 22 procent. Die twee methoden staan overigens wel bovenaan in de lijst. Sociale media bezet plek drie met ongeveer zeventien procent. Ook tegen de wervingsmethodes kijken vrouwen significant positiever dan mannen. De onderzoekers vragen zich daarom af of men kritischer is geworden, of überhaupt minder open staat voor benadering.

Wat zijn dan onprettige benaderingswijzen? De top-3 blijkt onveranderd: telefonisch met stip op één (89 procent), gevolgd door SMS/WhatsApp (85 procent) en op straat (77 procent). Ook aan de deur benaderd worden vindt men overwegend onprettig (75 procent). De onpopulaire methoden hebben voornamelijk meer persoonlijk contact en privé-communicatie.

Neutraal

Bij e-mail, post, online banners en sociale media geeft rond de 32 procent van de mensen aan dat ze neutraal staan tegenover deze benaderingswijzen. Bij de overige benaderingswijzen is dit percentage onder de zestien procent. Mensen hebben waarschijnlijk sterkere meningen over die benaderingsvormen.

Meer weten over het onderzoek? Lees het volledige onderzoeksrapport voor juni 2020 hier.

Bron: WWAWV
Meer over WWAV Nederlands Donateurspanel Nalatenschappen NDP Donateursvertrouwen Consumentenvertrouwen Kien Benaderingswijzen

Gerelateerde berichten

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close