Publieke radiozender NPO 3FM stopt vanaf volgend jaar de exclusieve samenwerking met het Rode Kruis rond actieweek Serious Request. De zender wil in het vervolg meer vrijheid om te kiezen welke goede doelen te steunen met de inzamelingsactie.
‘We voelen de behoefte om verder te kijken dan een doel of thema dat gebonden is aan noodhulp, zoals het Rode Kruis deze biedt,’ licht zendermanager Sharid Alles toe. ‘Een moeilijke beslissing, gezien de goede samenwerking en de hoge wederzijdse waardering.’ 3FM zegt in de aankondiging van het nieuws blij te zijn dat het Rode Kruis de keuze respecteert.
3FM maakte ook bekend dat de aankomende editie van Serious Request in het teken zal staan van de coronapandemie.
Serious Request
De eerste editie van Serious Request werd in de week voor Kerst in 2004 gehouden. Drie dj’s werden opgesloten in een Glazen Huis en draaiden dag en nacht verzoeknummers tegen betaling, zonder daarbij te eten. Deze opzet groeide snel aan populariteit. Bij de succesvolste editie in 2013 werd 12,3 miljoen euro opgehaald. Nadat de opbrengst daarna mondjesmaat terugliep, verruilde de radiozender het Glazen Huis voor ‘The Lifeline’ in 2018, een wandeltocht/-estafette door het land. Sinds de eerste editie haalde de liefdadigheidsactie een totaalbedrag van ongeveer 104 miljoen euro op.
De actie bereikte ook andere Europese radiostations in bijvoorbeeld Zweden, België en Zwitserland. Ook Kenia deed enkele jaren mee uit solidariteit. In België stond Serious Request aan de basis van de nu nog altijd zeer succesvolle ‘Warmste Week’. Vorig jaar werd met die actie ruim 17,5 miljoen euro opgehaald.