Bijna 22.000 telefoontjes, 2.007 concrete hulpvragen en bereikbaarheid in 7 talen. Dat is het resultaat van honderd dagen Rode Kruis Hulplijn.
Vanaf vandaag is de lijn ook bereikbaar in het Portugees. Aan het begin van de coronacrisis heeft de hulporganisatie de telefoonlijn geopend voor mensen die een luisterend oor, advies of extra hulp nodig hadden. Stond in de eerste weken de lijn roodgloeiend en kwamen er veel praktische vragen binnen over wat er wel en niet mocht door de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus, nu duren de gesprekken gemiddeld langer en hebben mensen het mentaal zwaar. Faiza El Khayari, initiatiefnemer van de Rode Kruis Hulplijn: “Wij zijn er voor die mensen die nog steeds niet of zeer weinig de deur uit gaan, omdat ze niet kunnen of durven. Gewoon om te praten of misschien even te huilen. Het is heel normaal om je in deze omstandigheden verdrietig of gefrustreerd te voelen. Deze emoties te accepteren en uit te wisselen geeft rust. Wij helpen daarbij.”
Hulpverleners van het Rode Kruis zijn sinds de start van de Hulplijn iets meer dan tweeduizend keer in actie gekomen, nadat iemand met een concrete hulpvraag belde. Het vaakst rukte de hulporganisatie uit in de grote steden, respectievelijk in Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Bijvoorbeeld om boodschappen te doen of de hond uit te laten. Het merendeel van de bellers dat hulp nodig had, was vrouw en in de zeventig of tachtig jaar oud. Naast de praktische vragen die mensen stellen, hebben ze ook medische vragen, delen ze hun angst of zijn ze eenzaam.
“Als er nieuwe maatregelen worden afgekondigd, dan merken we dat gelijk. Bijvoorbeeld rond 1 juni toen er weer gereisd mocht worden met het openbaar vervoer. Toen kregen we gelijk belletjes over welk soort mondkappen nu geschikt is en hoeveel je er nodig hebt als je op pad gaat.”
Arabisch en Chinees
De hulplijn van het Rode Kruis is intussen ook bereikbaar voor mensen die het Nederlands niet beheersen. Zij kunnen contact leggen in hun moedertaal via WhatsApp en worden in hun eigen taal teruggebeld. Dat geldt intussen voor het Turks, Tamazight (Berbers), Arabisch, Chinees en vanaf vandaag ook Portugees. “We merkten dat er bij specifieke groepen veel vragen en onzekerheid leefde over de maatregelen. Voor ons was dat de reden om bereikbaar te zijn in meer talen. In Nederland overlijden net als in andere westerse landen meer mensen met een migratieachtergrond door het coronavirus. Dat zal voor een deel herleidbaar zijn op het feit dat deze mensen onvoldoende bereikt worden met relevante informatie,” vertelt El Khayari. “De mensen die de taal niet beheersen maar hier wel wonen, gaan vaak af op de informatie en het nieuws uit hun moederland. We moeten aan hen vooral uitleggen welke maatregelen hier in Nederland gelden en waarom. Chinezen vinden het bijvoorbeeld raar dat we niet altijd een mondkapje dragen. We leggen dan uit hoe het hier zit.”
Filipijnen
Niet alleen in Nederland heeft het Rode Kruis een Hulplijn geopend, maar deze service bestaat ook in andere landen. Toen op de Filipijnen projecten gesteund door het Nederlandse Rode Kruis stil kwamen te liggen door het coronavirus en de lockdown, is ook daar een Hulplijn geopend. Deze is 24/7 bereikbaar. Per dag komen er gemiddeld 350 telefoontjes binnen en beantwoorden vrijwilligers van het lokale Rode Kruis de vragen die hier leven.
De Rode Kruis Hulplijn in Nederland is op werkdagen te bereiken van 9 tot 17 uur op 070 - 4455 888. Via WhatsApp kunnen ook vragen gesteld worden in andere talen. Mensen die bezorgd zijn over een dierbare die verder weg woont, kunnen deze persoon aanmelden op de website van het Rode Kruis, www.rodekruis.nl/letopelkaar. Hulpverleners en burgerhulpverleners van het Rode Kruis Ready2Helpnetwerk komen in actie om de aangemelde persoon te helpen of om een luisterend oor te bieden.