Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

Fundraiser Online: Ook tijdens coronacrisis groeien goede doelen op sociale media

Onderzoek Kort & Goed Analyse

18 juni 2020

Met het afgelasten van verschillende evenementen en wervingsacties, worden goede doelen geacht om nog een keer goed te kijken naar het bereik op sociale media. Bij de lentemetingen (mei/juni) van fondsenwerversblog Fundraiser Online wordt de invloed van de coronacrisis op social media een beetje duidelijk. Welke partijen hebben effectief gebruik gemaakt van Instagram, Twitter en Facebook?

Logo's van Twitter, Instagram en Facebook.
Logo's van Twitter, Instagram en Facebook.

door Marijn Thijs

Instagram (mei)

Het aantal volgers van goede doelen in de Instagram Top-100 groeit al meerdere kwartalen hard. De ondergrens is ook deze meting weer met ruim 150 gestegen. Nu heb je 1688 volgers nodig om een plek in de top-100 te bemachtigen. Het totaal aantal volgers stijgt naar 4,04 miljoen: een kleine groeiversnelling, al wordt die ook gerealiseerd door het alsmaar verder groeien van de grote 2: het Van Gogh Museum en World Press Photo. Twee organisaties zijn nieuw: het Humanistisch Verbond en de Hersenstichting. De Brandwondenstichting en Action Aid verdwenen uit de lijst.

In de top-10 zijn een paar kleine verschuivingen te zien. De Vogelbescherming wist bijna 6000 nieuwe volgers te werven en komt de top-10 in op plek negen. Amnesty International neemt plek tien in. Daarna is het Unicef op elf en Greenpeace op twaalf. Artis en Dierenlot ruilen van plek en zijn nu respectievelijk dertiende en veertiende.

Hoewel de groei uiteindelijk toch meer dan acht procent blijkt, is het voor Fundraiser Online lastig om de cijfers te duiden. Hebben de organisaties wel posts gemaakt? Wanneer Instagram wordt gebruikt om evenementen te duiden, zal het platform minder relevant zijn. Misschien hebben sommige organisaties hun advertentiebudget wel zien verdampen… wie weet. ‘Het lijkt erop dat de stijging eerder ondanks dan dankzij goede doelen plaatsvindt, en dat is opmerkelijk’, aldus het blog.

Twitter (mei)

De Top-250 van Twitter is al langere tijd instabiel, wat conclusies trekken over het totale aantal volgers lastig maakt. Vier organisaties voldoen aan de CBF-eisen en zijn dit kwartaal nieuw binnengekomen, één organisatie werd opnieuw actief en drie zijn tot boven de ondergrens gegroeid. Dit betekent ook dat er acht uit de lijst vallen, wegens inactiviteit. Daardoor is de ondergrens van 324 naar 275 gezakt en levert de wisselingen een netto daling van ruim 16000 volgers op.

In totaal is de groei marginaal: 18.311 volgers erbij voor een totaal voor 3,64 miljoen. 54 organisaties verliezen volgers en de grootste groeiers staan allemaal in de bovenste regionen van de lijst. Vooral Stichting Dierenlot is de afgelopen periode zo hard gestegen dat ze nu ‘best-of-the-rest’ zijn op plek drie. Ze stuiven daarmee Natuurmonumenten en de KNRM voorbij. Ook Stichting Ambulance Wens en het Humanistisch Verbond stijgen hard verder. Eerstgenoemde werkte tijdens de coronacrisis door om wensen van terminale, immobiele patiënten te vervullen. Het Humanistisch Verbond, ook op Instagram al succesvol, maakte zich gedurende de eerste weken van de crisis hard voor gelijke behandeling voor iedereen.

Het is al langer te zien dat Twitter als medium voor goede doelen weinig op waarde wordt geschat, ook al is er wel een grote groep mensen via het platform aan te spreken. ‘Juist in deze tijd, nu eens te meer het belang van online fondsenwerving duidelijk wordt en sociale media een cruciale rol spelen zou je toch verwachten dat er meer aandacht voor zou zijn.’

Facebook (juni)

Hoewel de populariteit van Facebook bij de eerste lichting gebruikers afneemt, doen de goede doelen het op het platform nog altijd goed. De ondergrens in de Top-250 van juni stijgt, net als vorig kwartaal, enorm: van 2672 naar 2869. De top-250 organisaties hebben nu samen 11,1 miljoen likes, na de stijging van ruim 173000 het afgelopen kwartaal. Die stijging is substantieel, maar normaler in vergelijking met vorige keer, toen allerlei zij-effecten het nieuwe aantal volgers omhoog stuwden naar bijna een half miljoen.

Het aantal organisaties dat volgers verliest neemt ook af. Nog 36 organisaties hebben minder likes dan vorige meting, ten opzichte van meer dan veertig in de vorige metingen. Toch staan zestien van hen in de top-50. Enkel KidsRights (plek vier) verliest meer dan duizend likes. Tegelijkertijd zijn er ook organisaties die gestaag doorgroeien. Het gaat dan vooral om middelgrote en kleine organisaties (en de ‘grote twee’). Opmerkelijk zijn de stijgingen van KiKa, Dokters van de Wereld, Ecomare, het Zuid-Hollands Landschap en Blijdschap voor de Dieren (die het aantal Facebook-likes meer dan verdubbelden gedurende het laatste kwartaal).

In de top-10 heeft Unicef plaats gemaakt voor het Rode Kruis, die tijdens de coronacrisis allerlei nationale hulpinitiatieven op touw zetten.
De totale groei is sterker dan eerst, maar de groei is volgens Fundraiser Online niet onverwacht. Waarom juist de middelgrote en kleinere organisaties nu de vruchten plukken is een punt waar het blog graag meer aandacht aan wil besteden.

Meer over Facebook Walter van Kaam Social Media Fundraiser Online Instagram Top 100 UNICEF Top 250 Twitter Humanistisch Verbond

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close