Friese supermarktketen Poiesz biedt haar excuses aan voor een actie die ten behoeve van de Vogelbescherming zou zijn. De super zette voor ieder verkocht pak hamburgers of worst tien eurocent opzij voor de Vogelbescherming, maar de dierenorganisatie wist van niets. Ook waren zij het niet eens met het actieproduct waarmee geld ingezameld werd.
Onder de advertentie voor de vleesproducten stond het logo van de Vogelbescherming. ‘Ik kreeg de actie zondagavond doorgestuurd van iemand die vroeg: weten jullie hiervan en wat vinden jullie ervan?’, zegt Kees de Pater van de Vogelbescherming tegen Omrop Fryslân. ‘Als ons logo wordt gebruikt, wil je daar natuurlijk van op de hoogte zijn’.
Dat het geld werd ingezameld via de aankoop van vleesproducten, schoot bij de dierenorganisatie ook in het verkeerde keelgat. ‘Als het nu een product was dat ten goede komt aan weidevogels, dan is het een ander verhaal. In dit geval is er geen directe link.’
Weide Weelde
Uiteindelijk blijken de opbrengsten van de donatieactie voor een fonds van het zuivelmerk Weide Weelde bestemd te zijn. De Vogelbescherming is alleen betrokken bij de beoordeling van de projecten die door dat fonds gefinancierd worden.
Ondertussen is er wel contact geweest tussen de supermarkt en de vogelorganisatie. De actieproducten voor de komende weken zijn onderling afgestemd.
Excuses
Supermarktketen Poiesz (69 winkels, voornamelijk in Noord-Nederland) heeft een statement geplaatst op haar site. ‘Wij begrijpen dat het door sommige mensen als ongewenst is ervaren dat er vleesproducten worden aangeboden voor een donatie-actie ten behoeve van de natuur in het noorden. Poiesz biedt hiervoor haar welgemeende excuses aan.’