De coronacrisis dwingt iedereen om twee keer na te denken over de dagelijkse gang van zaken. Sinds de anderhalvemetersamenleving van kracht is, zijn huis-aan-huis collectes zo goed als onmogelijk om uit te voeren. Onder andere de Hartstichting, ZOA en ReumaNederland verzonnen digitale alternatieven. Save the Children dacht creatief over de belemmeringen na en ging afgelopen Bevrijdingsdag tóch de straat op: gewapend met een rode loper van anderhalve meter lang.
Door voor de deur een rode loper van anderhalve meter uit te rollen, blijven wervers op veilige afstand. ‘Daarnaast is de rode loper een ijsbreker. We zien dat mensen meer ontspannen zijn, doordat er gemakkelijker en duidelijker afstand wordt bewaard,’ zegt Robert Valentijn, hoofd huis-aan-huiswerving van Save the Children.
De organisatie stopte ruim zes weken geleden met het werven aan de deur. ‘Wij gingen nog redelijk lang door en hielden toen ook afstand, maar je merkte dat mensen zich er ongemakkelijk bij begonnen te voelen.’ Omdat de steun kinderen in arme landen en vluchtelingenkampen met de uitbraak van corona nog belangrijker is geworden, zijn de bijdragen uit straatwerving extra hard nodig. Ruim een derde van de inkomsten van Save the Children komt normaal gesproken voort uit huis-aan-huiswerving.
De reacties op de pilot, op Bevrijdingsdag in Gouda, waren positief. Vier op de tien huishoudens besloot donateur te worden. Zij konden zich contactloos inschrijven door na het bezoek via sms hun donateurschap te bevestigen.