Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

Hartstichting lanceert eerste volledig mobiele landelijke collecte

Kort & Goed

3 april 2020

De landelijke huis-aan-huiscollecte van de Nederlandse Hartstichting zou dit jaar van 5 t/m 11 april 2020 plaatsvinden. Dat kan nu natuurlijk niet vanwege de coronacrisis. Daarom heeft de Hartstichting de Mobile Interaction Company (M.I.C) benaderd voor een oplossing: een volledig mobiele collecte.

door Redactie Vf

Maandag 6 april ontvangen alle collectanten van de Hartstichting op hun telefoons en tablets een uitnodiging om mobiel te collecteren. Deze uitnodigingen worden verstuurd via sms en e-mail, met een persoonlijke link waarmee de mobiele collecte wordt gestart. Allereerst krijgen de collectanten informatie, zoals waarom er nu een mobiele collecte wordt gehouden en hoe het mobiel collecteren werkt. Vervolgens kunnen ze eenvoudig en snel via WhatsApp buren, vrienden, collega’s, familieleden en bekenden uitnodigen om te geven aan Hartstichting.

Anonieme gift

Deze mensen ontvangen een persoonlijk WhatsApp bericht van de collectant. Met één klik starten de ontvangers de mobiele collecte op vanuit het WhatsApp bericht. Ook zij krijgen eerst informatie over de mobiele collecte, zodat ze begrijpen waarom de collectanten dit jaar niet langskomen. En vervolgens kunnen ze, ook weer met één klik, een collectegift overmaken aan de Nederlandse Hartstichting. Dat gebeurt met iDEAL en het is anoniem.

De gevers kunnen niet later gebeld worden of een brief krijgen voor bijvoorbeeld een extra bijdrage. Tenzij ze, bijvoorbeeld als vaste donateur, al in het bestand van de Hartstichting zitten en om die reden voor een gift worden benaderd. Met de iDEAL QR-code wordt wel bijgehouden via welke collectant een gift is binnengekomen. Elke collectant krijgt na afloop bericht wat het totaalbedrag is dat hij of zij voor de Hartstichting met de mobiele collecte heeft opgehaald.

Samenwerking

Achter de schermen heeft M.I.C in samenwerking met technische partners Eudonet StB en CM.com de afgelopen weken hard gewerkt om de eerste volledig landelijke, mobiele collecte van Nederland mogelijk te maken. Jeroen de Rooij van M.I.C.: 'Het uitgangspunt van deze innovatie in goededoelenland is het volledig aansluiten op de complexe collecteorganisatie van de Hartstichting. Die werkt met tienduizenden vrijwilligers, die volgens een fijnmazig schema in heel Nederland collecteren. Dit schema en de administratie daarvan wordt bijgehouden in CollecteWeb van Eudonet StB. Daarnaast had de Hartstichting eerder dit jaar al besloten voor de landelijke collecte gebruik te gaan maken van persoonlijke iDEAL QR-codes voor de collectanten. Iedere collectant krijgt nu een eigen iDEAL QR-code, waarmee de via WhatsApp benaderde gevers eenvoudig en snel hun anonieme gift aan de Hartstichting kunnen overmaken. Deze iDEAL QR-codes worden door CM.com geproduceerd en opgeslagen in CollecteWeb van Eudonet StB. We hebben onze mobiele collecte oplossing bovenop deze collecteadministratie ontwikkeld.'

Eigenlijk is deze mobiele collecte is een verzameling van mobiele journeys, waarmee collectanten mobiel kunnen collecteren. Collectanten en donateurs ontvangen mobiele berichten, verrijkt met het collecteverhaal van Hartstichting. De beperkingen vanwege het CoVid-19-virus worden helder gecommuniceerd. Zo snapt iedereen dat de huis-aan-huiscollecte nu niet mogelijk is, maar dat de collecteopbrengst niet minder hard nodig dan anders. M.I.C. heeft de applicatie ontwikkeld, mede op basis van ervaring die in 2019 is opgedaan met het bouwen van een innovatie met mobiele werving, in samenwerking met KWF Kankerbestrijding.

Meer over Hartstichting QR Coronavirus CoVid-19

Gerelateerde berichten

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close