Het wetsvoorstel om telemarketing ook voor goede doelen onder een opt-in regiem te brengen in plaats van een opt-out, zoals nu het geval is met o.a. het Bel-Me-Niet-Register, is van advies voorzien door de Raad van State. Naar verwachting wordt het voorstel nog deze maand naar de Tweede Kamer gestuurd. Helaas verwachten brancheorganisaties Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland ook dat staatssecretaris Mona Keijzer geen gehoor heeft gegeven aan de bezwaren vanuit de sector.
Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland zetten zich al geruime tijd in voor de handhaving van de opt-out voor Erkende goede doelen. Ondertussen is er een breed onderzoek uitgevoerd naar de houding van Nederlanders ten aanzien van telefonische benadering door goede doelen. Die resultaten zijn veelbelovend: ze geven een ander beeld dan het onderzoek naar telemarketing door onderzoeksbureau Kantar en rechtvaardigen een uitzonderingspositie voor de goededoelensector, volgens Goede Doelen Nederland.
Lobby
De brancheorganisaties stappen met het onderzoek in de hand richting Den Haag. Ook werken ze aan een mediaplan waarbij de inzet van individuele organisaties aan de orde komt, zodat het pleidooi van Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland kracht wordt bijgezet. Zodra het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer verstuurd is worden de bevindingen van het onderzoek breder gedeeld.
Bel-Me-Niet-Register
Als het opt-out principe voor goede doelen blijft bestaan, heeft de sector de verantwoordelijkheid om ongewenste gesprekken tot een minimum te beperken. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met het huidige Bel-Me-Niet-Register.
Code Telemarketing (CTM)
Verder is er een herziene Code Telemarketing (CTM), die eerst door branchevereniging voor data driven marketing DDMA en daarna door de Stichting Reclame Code is aangenomen. De CTM ging op 1 maart in. Toch onderschrijft de Consumentenbond de aangepaste CTM niet; de wensen van de consument zouden niet genoeg in acht genomen zijn. Een bijzondere reclamecode die door het bestuur van de Stichting Reclame Code wordt aangenomen zonder dat deze wordt onderschreven door de Consumentenbond, heeft dezelfde gelding als andere bijzondere reclamecodes.