Fondsenwerversblog Fundraiser Online heeft weer kwartaalmetingen gedaan voor de goede doelen op social media. Deze keer noteerden de nonprofits zowel op Instagram, Facebook als Twitter overwegend positieve resultaten, hoewel er ook wel een aantal voetnoten bij te melden zijn.
Instagram Top-100: groei, groei en nog eens groei
Dat de accounts van goede doelen op Instagram blijven groeien zal ondertussen niemand meer verbazen. Sinds de start van de metingen staan de cijfers vrijwel exclusief in het groen. Ook dit kwartaal (meting februari) steeg het aantal Instagram-volgers van de top-100 met bijna een kwart miljoen naar 3,73 miljoen (7,2 procent). Ook de ondergrens steeg rap mee, van 1.427 naar 1.535 volgers. Mede daardoor was het Longfonds de enige nieuwe organisatie die zich bij de honderd mocht voegen.
Achter de ‘grote twee’, het Van Gogh Museum en World Press Photo, die bij alle categorieën bovenaan staan, is de stijging zelfs nog groter. Die organisaties verkregen twaalf procent meer volgers. Vooral het Wereld Natuur Fonds en Natuurmonumenten stijgen met meer dan zevenduizend nieuwe volgers enorm hard.
In de top-10 verschuift er weinig – de top-5 zit allemaal wel vast op zijn plek. Enkel de nummer tien is nieuw: Amnesty International heeft Greenpeace net ingehaald. Lager in de lijst zijn het vooral dierenorganisaties Bont voor Dieren (mede na een impactvolle campagne met rapper Famke Louise) en Dieren Opvang Amsterdam die veel plekken stijgen.
Twitter Top-250: zijn er nog wel 250 geschikte goede doelen?
Fundraiser Online kwam bij het bekijken van de Twittervolgers in een lastig parket: er bleken te weinig organisaties geschikt te zijn om een volledige top-250 te maken. Een aantal organisaties hebben hun account opgeheven, terwijl anderen al tijden inactief zijn. ‘Schatten de goede doelen Twitter wel op waarde?’, vraagt blogger Walter van Kaam zich daarom af. Om de lijst aan te vullen voegde Fundraiser Online een aantal organisaties toe die recentelijk een CBF-Keurmerk verworven hebben: en dat had direct een positief effect.
Het aantal volgers neemt toe met 42.380. Daarvan zijn netto ongeveer zeventienduizend afkomstig uit de nieuw toegevoegde accounts (33.000 erbij voor de nieuwe, 16.000 eraf voor de inactieve accounts). In totaal is het aantal Instagram-likers in de top-100 het totaalaantal Twittervolgers in de top-250 voorbij: op Twitter hebben de 250 goede doelen 3,62 miljoen volgers tegenover 3,73 miljoen van de top-100 op Instagram.
Verder is het aantal accounts met een teruglopende hoeveelheid volgers opgelopen tot 51, al verliezen 32 van die organisaties slechts tien of minder volgers.
In de top-10 is een wisseling van de wacht geweest: zoals verwacht is Natuurmonumenten het afgelopen kwartaal naar de plek achter de top-twee gestegen. Dat ging ten koste van de KNRM, die met zeventig volgers minder op plek 4 genoteerd staat.
Facebook Top-250: instabiele meting met positieve uitkomst
De ranglijst voor Facebook is op zijn zachtst gezegd instabiel te noemen. Waar er bij Instagram vrijwel geen nieuwe organisaties binnenkomen, zijn het er op Facebook liefst negen. Zij werden allemaal toegevoegd naar aanleiding van het nieuwe CBF-keurmerk. Ook keerde KNCV Tuberculosefonds weer terug in de lijst na een tijd afwezig te zijn geweest. Deze mutaties hebben tot gevolg dat er een groei te zien was van ruim een half miljoen volgers; dat getal was sinds juni 2017 niet zo hoog.
Toch komen 300 duizend van die nieuwe volgers uit al bestaande accounts. KNCV Tuberculosefonds brengt 106 duizend ‘nieuwe’ oude volgers mee. Ook heeft KidsRights twee pagina’s samengevoegd: zij belanden met 147 duizend likes zelfs in de top-5. Tenslotte brengen de toetreders 78,5 duizend likes binnen, terwijl er bij de organisaties die door de ondergrens gingen slechts 22 duizend likes verdwijnen. Netto betekent dat dus een winst van 56,5 duizend likes.
Zelfs wanneer je dat in je achterhoofd houdt zijn er nog 200 duizend nieuwe likes op bij de andere organisaties. Een hele goede score, zeker als je onthoudt dat het gewonnen aantal likes voorheen schommelde tussen de 100- en 150 duizend.
Net als op Twitter hebbenhebben goede doelen ook op Facebook te maken met krimp. De daling is zelfs wat steviger dan op Twitter. Elf van de in totaal 46 zakkende nonprofits staan in de top-25, en nog eens zeven tussen plek 26 en 50. De grootst verliezende organisatie verliest bijna zevenhonderd likes en anderen moeten ook likers laten gaan. Daar tegenover staat dat KidsRights, DierenLot, Stichting AAP en KiKa tot de grootste groeiers behoren.
Deze instabiliteit heeft invloed uitgeoefend op de top-10 van de Facebook-ranglijst. KidsRights stijgt met stip naar plek 4, ten koste van WNF Nederland die naar de zesde plaats zakken. Door de stijging van KidsRights zakken World Animal Protection, KWF Kankerbestrijding en Amnesty International een plekje, naar respectievelijk plek zeven, acht en negen.
Kwartaalmetingen
De volgende metingen zullen plaatsvinden in mei en juni 2020.