Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Eerste Vakblad fondsenwerving van 2020 in aantocht

Kort & Goed

21 januari 2020

Volgende week dinsdag (28 januari) verschijnt het volgende Vakblad fondsenwerving, de eerste van het nieuwe decennium. Binnenkort op je deurmat én online! Wat staat erin? Wij lichten alvast een tipje van de sluier op.

Cover van Vakblad jaargang 22, editie 1.
Cover van Vakblad jaargang 22, editie 1.

door Redactie Vf

  • Voedselwaakhond foodwatch Nederland (zonder hoofdletter) vierde in december 2019 haar tienjarige jubileum. Met acties als het Gouden Windei en hun activistische aanpak passen zij perfect in onze rubriek ‘Vechters’. Redacteur Caroline sprak fondsenwerver Nina Bidault.
  • Zijn boek ‘De meeste mensen deugen’ is kort na publicatie al een bestseller. Schrijver en historicus Rutger Bregman (o.a. bekend van zijn inbreng tijdens de conferentie in Davos in 2019) vindt dat goed doen besmettelijk kan werken. Wie goed doet, goed ontmoet als wervingsmethode? Lekker lezen met een vleugje psychologie: het boek is een must-read voor fondsenwervers, schrijft redacteur Joëlla.
  • Fondsenwerver Linda Hummel zet zich met hart en ziel in voor AMREF Health Africa, het internationale hoofdkantoor van Amref Flying Doctors. Zij geeft haar visie op de sector in de serie ‘Fondsenwervers over fondsenwerving’, en vertelt meteen over de inspirerende werkwijze van AMREF Health Africa: ‘We bieden Afrikaanse oplossingen voor Afrikaanse problemen’.
  • Moeten goede doelen meer luisteren naar hun achterban? Het komt steeds vaker voor en de resultaten zijn positief: de donateur is meer betrokken bij het doel en de doelgroep kan op een doelgerichte manier haar eisen en wensen realiseren. Twee organisaties hebben die aanpak omarmd: het Longfonds en World Vision.

Natuurlijk kan je ook deze editie weer genieten van de vaste elementen in het blad: de editorial van Jaap Zeekant, een bezoek aan een vrijwilliger (Peter Huge van Stadsherstel Amsterdam), de column van Jeroen Talens, nieuwsrubriek Kort en Goed en een recensie van het nieuwste boek van Kay Sprinkel Grace (in de hyperlink een recensie van haar vorige boek uit 2016). 

Gemist? 

Lees in de tussentijd het beste uit het vorige blad en online:

  • Christenen zijn de gulste gevers van Nederland; dat is al lange tijd bekend in de wereld van fondsenwerving. De resultaten van het onderzoek van het Christelijk Charitatief Peil, een grootschalig tweejaarlijks onderzoek, bevestigen dit opnieuw, vertelt gastauteur Gerko Last.
  • We zochten Samuel Visser en Vincent Roobeek op om te praten over fondsen werven met de Tikkie QR-code, nadat Samuel eerder dit jaar een presentatie erover gaf op de Vakdag fondsenwerving. Direct mail, maar dan een Tikkie innovatiever.
  • In 2019 gebeurde er enorm veel op het gebied van wet- en regelgeving. De filantropische sector heeft goed van zich (moeten) laten horen in onder meer de casussen rondom transparantie, de Consumentenagenda van Mona Keijzer en de implementering van het ubo-register. Wij zetten alles op een rijtje.
  • We spraken Danielle Heere-van den Tweel, interim-fondsenwerver bij stichting Vrienden van Meander, over het vak. ‘Relatiebeheer is ongelofelijk belangrijk. Denk altijd aan degenen die je steunen en betrek hen, ongeacht de hoogte van hun bijdrage, bij je werk’.

 

Meer over Kay Sprinkel Grace Jaap Zeekant Vakblad fondsenwerving Jeroen Talens Longfonds Davos Tikkie World Vision Nederland QR Vrienden van Meander Christelijk Charitatief Peil Vf 22-1 foodwatch Amref Health Africa

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close