Volgende week dinsdag (17 december) valt alweer de laatste editie van Vakblad fondsenwerving van dit jaar op de mat. Wat kan je verwachten van het 138e Vakblad?
- We zochten Samuel Visser en Vincent Roobeek op om te praten over fondsen werven met de Tikkie QR-code, nadat Samuel eerder dit jaar een presentatie erover gaf op de Vakdag fondsenwerving. Direct mail, maar dan een Tikkie innovatiever.
- In de serie ‘Minder bekend…’ schrijven we over non-profitorganisaties waar met man en macht gewerkt wordt aan fondsenwerving en naamsbekendheid, maar die toch (nog) geen grote, landelijke bekendheid genieten. Deze editie, een internationale organisatie voor hartafwijkingen bij kinderen die door de VN is erkend: Save a Child’s Heart.
- Christenen zijn de gulste gevers van Nederland; dat is al lange tijd bekend in de wereld van fondsenwerving. De resultaten van het onderzoek van het Christelijk Charitatief Peil, een grootschalig tweejaarlijks onderzoek, bevestigen dit opnieuw, vertelt gastauteur Gerko Last.
- Jan van Berkel is al jaren betrokken bij partijen uit de goededoelensector en sinds drie jaar voorzitter van Goede Doelen Nederland. De brancheorganisatie viert dit najaar haar vijfentwintigste verjaardag, dus hoog tijd om eens te praten over de vereniging, de obstakels en de behaalde resultaten.
En natuurlijk de vaste elementen van het blad, zoals de editorial van hoofdredacteur Jaap Zeekant, de nieuwsrubriek Kort en Goed, een nieuwe scherpe column van de hand van Jeroen Talens en een fondsenwerver (Daniëlle Heere van den Tweel van Stichting Vrienden van Meander) in gesprek over fondsenwerving en geven.
Online
Natuurlijk verschijnen de artikelen na publicatie in het blad ook online. Lees tot die tijd de beste stukken uit zowel het blad als van online:
- Het was vorige week '#GivingTuesdayNL'. Het oorspronkelijk Amerikaanse initiatief beleefde haar eerste editie en de Nederlander bleek meteen vrijgevig.
- Jos Rath promoveerde op samenwerking met bedrijven op een proefschrift over samenwerking tussen profits en nonprofits. Zijn onderzoek zal goed van pas komen bij het verbeteren van de samenwerking tussen goede doelen en bedrijven, met als einddoel: grotere filantropische impact realiseren.
- De fusie en rebranding van het huidige Cordaid is (eindelijk) volbracht. Een korte geschiedenis van een lang fusietraject: ‘Ik zou geen enkele organisatie aanraden er achttien jaar over te doen, maar het heeft ons veel voordelen opgeleverd.'
Of luister een podcast! Petra Hoogerwerf sprak met aanvoerder van het team fondsenwerving Lot Jens van het Prinses Maxima Centrum, hét Centrum voor kinderoncologie in Nederland. Een gesprek over unieke faciliteiten en fondsen werven voor onderzoek, zorg én levenskwaliteit.