Uit onderzoek door DirectResearch blijkt dat 51% van de Nederlanders die een donatie overwegen eerder geven wanneer het goede doel een keurmerk heeft. Slechts een klein deel (16%) is van mening dat een keurmerk de keuze van een goed doel niet beïnvloedt.
Wanneer de ruim vierhonderd ondervraagden worden aangespoord om na te denken over het hoofddoel van een keurmerk voor goede doelen, geeft 72 procent van de ondervraagden aan dat een keurmerk voornamelijk over de juiste besteding van het geld moet gaan. Daarnaast zegt acht procent dat een keurmerk vooral garanties moet geven over de betrouwbaarheid van een organisatie.
Over het onderzoek
Deelnemers aan het onderzoek zijn Nederlanders van achttien jaar of ouder die wel eens doneren aan een goed doel of hiervoor openstaan in de toekomst. De brutosteekproef is gewogen naar geslacht, leeftijd en opleiding. 419 personen hebben de gehele vragenlijst afgerond. Het onderzoek is uitgevoerd door DirectResearch in november 2019.
CBF Erkenning
Eén van de bekendste keurmerken voor goede doelen is de Erkenning van het CBF. Recent mochten zij een mijlpaal vieren: er zijn sinds november 600 goede doelen die Erkend zijn.