De fondsenwervingstools van Facebook hebben meer dan 2 miljard Amerikaanse dollars opgehaald. Vooral de verjaardaginzamelacties, waarmee Facebookgebruikers hun virtuele vrienden vragen te doneren aan een doel dat hen na aan het hart gaat, leverden veel op. Meer dan 45 miljoen jarigen startten een spaarpotje voor een non-profit.
Vijf jaar geleden introduceerde Facebook de mogelijkheid om via hun platform geld voor goede doelen in te zamelen. Maar het initiatief sloeg vorig jaar pas echt aan: ten opzichte van november 2018 is de opbrengst in september 2019 verdubbeld.
Een aantal grote non-profits maakten goed gebruik van de mogelijkheden op het socialemediaplatform. Facebook noemt zelf de Nederlandse ‘Ocean Cleanup’ als schoolvoorbeeld van succesvolle online fondsenwerving. In de eerste acht maanden van 2019 kwamen maandelijks ruim 100.000 donaties binnen. Boyan Slat, Founder en CEO van de organisatie die de oceaan plasticvrij probeert te maken, is vanzelfsprekend tevreden met de werving via Facebook. ‘Door de betrokkenheid van onze Facebookfans en hun netwerk, zijn we een stap dichter bij het bereiken van ons einddoel om door middel van onze technologie de oceanen plasticvrij te maken.’
Ook tv-chef Gordon Ramsey, UNICEF en de wereldwijde stichtingen tegen ALS sprongen in het oog met hun wervingscampagnes op Facebook en haalden zo substantiële bedragen op. Eerder schreef het Vakblad fondsenwerving al over de mogelijkheid om een donatiesticker te plaatsen op verhalen op Instagram, een zusterapp van Facebook.
Lees hier meer fondsenwerving via Instagram: vakbladfw.nl/35qoYPV.
Dit artikel stond ook in nieuwsrubriek 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, dat op 12 november 2019 op de mat viel.