Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Is de Dam tot Damloop voor goede doelen haar charme verloren?

Kort & Goed

27 november 2019

De Dam tot Damloop is door de jaren heen uitgegroeid tot een belangrijk evenement voor goede doelen, maar de interesse in het hardloopevenement tussen Amsterdam en Zaandam neemt de laatste jaren meetbaar af. Onderzoeksbureau Groei voor Goed deed een klein, naar eigen zeggen ‘niet representatief’, onderzoek onder 21 deelnemende goede doelen om te kijken of ze onder de teruglopende interesse lijden. De resultaten doen een voorzichtig alarmbelletje rinkelen.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Shutterstock // Pavel1964

door Marijn Thijs

Het werven van deelnemers is voor het merendeel van de respondenten moeilijker dan voorheen: 71,4 procent (vijftien organisaties). Bij slechts twee goede doelen ging de werving voor de sponsorloop makkelijker, twee goede doelen ervoeren geen verschil. Kijkende naar het aantal vergeven startbewijzen was ongeveer de helft van de goede doelen drie weken voor de loop minder dan vijftig procent van de tickets kwijt.

Blijft het dan de moeite waard om als goed doel mee te doen aan de Dam tot Damloop? Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Twee organisaties verwachtten een succesvolle dag, zes anderen verwachten dat de dag de moeite waard zou zijn. Dat betekent dat dertien organisaties twijfels hadden bij hun deelname.

Respondenten konden vervolgens nog een commentaar achterlaten op de enquête. Vooral de prijs van de startbewijzen wordt als heikel punt aangedragen: die is voor goede doelen dubbel zo hoog als voor individuen. Ze krijgen daar dan wel iets extra’s voor, maar het blijkt voor non-profits een flinke investering.

Dit artikel stond ook in nieuwsrubriek 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, dat op 12 november 2019 op de mat viel.

Meer over Sponsorloop Vf 21-7 Dam tot Damloop Groei voor Goed

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close