Op 1 oktober was Vakblad fondsenwerving te gast bij de studiemiddag ‘Wat heeft de overheid voor u in petto?’ van Nederland Filantropieland. Dit evenement werd in het prachtige nieuwe gebouw van de Goede Doelen Loterijen aan de Amsterdamse Zuidas gehouden. Het werd een middag vol interessante gesprekken over belasting, wet- en regelgeving en de toekomst van de sector.
Omdat vaste presentator Petra Hoogerwerf de dag mede organiseerde en voorzat, nam hoofdredacteur van het Vakblad Jaap Zeekant de podcastserie voor zijn rekening. Vf zette de mobiele podcaststudio op in de directievleugel van het gebouw, zette de microfoons aan en plukte drie hoofdrolspelers van het spreekpodium: mr. Tom Zandbergen (Ministerie van Financiën), Siep Wijsenbeek (Fondsen in Nederland) en Marc Petit (Nederland Filantropieland).
#14: Tom Zandbergen (Ministerie van Financiën) over de gesprekken tussen fiscus en goede doelen
De bijna ‘sprookjesachtige’ tegemoetkoming tussen de fiscus en goededoelensector begint zijn vruchten af te werpen. Mr. Tom Zandbergen vertelt Jaap over de onderwerpen die besproken zijn tussen nonprofit en Belastingdienst: het ‘slimme’ invulscherm, de aftrekbaarheid en (contante) giften en de verbetering van dienstverlening aan kleine anbi’s.
#15: Siep Wijsenbeek (Fondsen in Nederland) over de positie van goede doelen in het ubo-register
Op Europees niveau is bepaald dat voor ieder bedrijf een ‘ultimate beneficiary owner’ moet komen: een enige belanghebbende. Echter is er bij goede doelen geen sprake van eigendom over het doel – de ubo van een anbi is het bestuur, het bestuur handelt namens het goede doel. Siep Wijsenbeek (FiN) pleit voor een zo soepel mogelijke integratie van ANBI’s in het nieuwe register. Jaap vraagt hem waarom er überhaupt behoeft is aan een UBO-register.
#16: Marc Petit (Nederland Filantropieland) over de belemmeringen voor de filantropische sector vanuit politiek Den Haag
Vanuit Den Haag klinken de geluiden dat er, voor de nationale veiligheid, maatregelen genomen moeten worden omtrent grote giften en telemarketing. Marc Petit, directeur van NLFL, is het daar in de context van de filantropische sector niet mee eens. Geven is een privékwestie en telemarketing is belangrijk in de participatiesamenleving: dat moet zo blijven. Marc bespreekt met Jaap of er in de Hofstad begrip is voor de positie van de filantropie, en wat NLFL gaat doen om belemmerende wetgeving te voorkomen.