JoinThePipe heeft de eerste prijs gewonnen bij de NRC Charity Awards, de prijs voor campagnes van charitatieve organisaties. De non-profit kreeg hem op 27 augustus bij de uitreiking in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, voor de advertentie die zij samen met studenten Daan Coelman en Sebastian Gudmand-Høyer maakten.
‘Deze advertentie trekt direct de aandacht en is ontzettend professioneel uitgewerkt. Het ongemak van een wegwerpfles is direct voelbaar,’ aldus de vakjury.
JoinThePipe spoort mensen aan om tapwater en herbruikbare flesjes te gebruiken. Daarnaast leveren ze waterpunten. Met de opbrengsten van de flessen en tappunten in Europa zetten ze waterprojecten op in ontwikkelingslanden, vooral in Afrika en Azië. Ze delen daar herbruikbare flessen uit, organiseren opruimacties en installeren waterpompen in dorpen. Op dit moment lopen er driehonderd projecten en bereiken ze ongeveer een half miljoen mensen.
De Vakjury bestaat uit:
- Anne-Marije Vandeville (Creative Director NRC)
- Derk Walters (Plaatsvervangend Adjunct-Hoofdredacteur NRC)
- Astrid van Rooij (Vormgever NRC)
- Roel Pijnacker (Havas Lemz)
- Wietse Vonk (Havas Lemz)
De tweede prijzen in de categorie print waren voor Hartpatiënten Nederland en een samenwerkingsverband tussen ngo’s CKM, Fier en Sterk Huis. World Animal Protection mocht de publieksprijs – waarvoor 13.249 keer gestemd werd – in ontvangst nemen. In de categorie online wonnen Het Poëziepaleis en Stichting Rookpreventie Jeugd.
De Charity Awards
Sinds 2011 kunnen goede doelen zich bij de NRC Charity Awards aanmelden voor een steuntje in de rug bij het bereiken van hun doelgroep. Ieder jaar kiest de organisatie van de Awards uit honderden aanmeldingen een aantal partijen die kans maken om in de prijzen te vallen. De non-profits worden vervolgens gekoppeld aan studenten van de Willem de Kooning Academie, een internationaal toonaangevende art- en designopleiding op bachelor- en masterniveau. Samen met de studenten maakten de goede doelen pakkende advertenties, die vervolgens één voor één in de krant verschenen.
De winnaars in de categorie print krijgen een advertentie van een volledige pagina in zowel NRC Handelsblad als nrc. next. JoinThePipe won daarnaast ook een onlinecampagne. Het Poëziepaleis en Stichting Rookpreventie Jeugd krijgen als winnaars in de categorie online ook een onlinecampagne.
Dit artikel stond ook in nieuwsrubriek 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, dat op 1 oktober 2019 op de mat viel.