De groei van het aantal vind-ik-leuks op de Facebook-pagina’s van goede doelen is tot een nieuw dieptepunt gezakt. Nog nooit eerder was het aantal nieuw vergaarde likes in een kwartaal zo laag. Toch ziet de fondsenwerversblog Fundraiser Online het niet zo pessimistisch in: het gros van de goede doelen groeit namelijk nog gestaag, vooral in de lagere regionen van de lijst.
Facebook kampt met een aantal grote dalers, vooral in de top-25 van de lijst. 12 van de top-25 genoteerde organisaties verliezen likes, waarvan 7 al het hele kalenderjaar en drie de afgelopen twee metingen. De daling is met een paar honderd volgers per kwartaal traag, maar gestaag.
105.558
Kijkend naar de totale groeipercentages blijft Facebook al geruime tijd achter ten opzichte van Twitter en Instagram. In totaal konden er de afgelopen zomerperiode 105 duizend likes worden bijgeschreven, waardoor het totale aantal bijna 10,3 miljoen is. Tweeëneenhalf jaar geleden werd met ruim 700 duizend nieuwe vind-ik-leuks de piek bereikt.
Totaalgroei
De beperkte groei van de top-25 zorgt volgens Fundraiser Online voor de groeivertraging die al sinds maart 2018 te zien is. De groei van deze groep bedraagt nauwelijks een half procent. Het aandeel in de totaalgroei is daardoor gezakt naar nog geen dertig procent, terwijl de top-25 gezamenlijk wel zestig procent van de likes in haar bezit heeft.
Het is gissen naar de redenen waarom de groei vooral bij de top-25 zo achter blijft. Volgens Fundraiser Online zou het kunnen komen door teruglopende investeringen in advertenties, lagere organische groei van de organisaties en wisselende beleidsprioriteiten. Vermoedelijk verschuiven veel goede doelen hun aandacht naar Instagram. Onder de grootste dalers horen organisaties als Unicef, KidsRights en KNCV Tuberculosefonds. Zij verliezen ieder ruim vijfhonderd volgers. Ook andere grote top-25 organisaties zoals Dress Red Day, Pink Ribbon en Fairfood verloren een flinke hoeveelheid likes.
Kleine organisaties trekken de kar
Echter, als er veertig organisaties zijn wiens aantal Facebooklikes zakt, betekent het dat er nog 210 stijgen. Met name lager in de lijst groeien de organisaties gestaag, waardoor de ondergrens voor opname in de lijst nog altijd hoger komt te liggen (van 2230 naar 2353). Gemiddeld groeien de goede doelen op plekken 51 tot 250 met dik twee procent.
Zoals altijd is ook deze meting het Van Gogh Museum de grootste stijger, met zeventienduizend nieuwe likes. Zij blijven dan ook soeverein aan kop van de lijst staan. Ondertussen jaagt Natuurmonumenten op plek twee in de lijst – hun account groeit harder dan dat van de huidige nummer twee (World Press Photo).
Ook Stichting de Noordzee (bijna zevenduizend), het Zeehondencentrum Pieterburen (ruim vierduizend) en het Prinses Beatrix Spierfonds (3,5 duizend) behoren tot de snelste stijgers.
Verhaal
Fundraiser Online noemt de resultaten van dit kwartaal een ‘groeivertraging met een verhaal’, waardoor de ‘accounts heel langzaam naar elkaar toe schuiven’. Of hiermee de trend is geduid wordt vanaf december bekend.