Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Paus Franciscus veilt zijn Lamborghini voor negen ton

Kort & Goed

16 september 2019

Bij het horen van de naam van paus Franciscus is zijn auto waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt. Toch was de huidige paus eigenaar van een Lamborghini Huracan; een sportwagen met een waarde van ongeveer een kwart miljoen euro. Was, want de bolide werd vorige week ten behoeve van verschillende goede doelen geveild. De winnende bieder moest 900.000 euro neerleggen voor de supersnelle ‘pausmobiel’.

Paus Franciscus.
Paus Franciscus. © Shutterstock // neneo

door Marijn Thijs

De Huracan is in perfecte staat, aangezien de paus zelf nooit in de bolide gereden heeft. Nadat de Italiaanse sportwagenfabrikant de Huracan in november 2017 aan de paus geschonken had, liet hij vrijwel meteen weten dat hij hem niet nodig had en dat hij hem wilde laten veilen voor het goede doel. Prompt zette hij zijn handtekening erop.

De paus heeft een gevarieerde collectie goede doelen als bestemming voor het geld. Volgens de woordvoerder van het Vaticaan gaat ongeveer drie ton naar een stichting die zich inzet voor slachtoffers van prostitutie en mensenhandel. Ook wordt er twee ton voor de wederopbouw van kerken en scholen in Haïti gereserveerd. Nog eens twee ton gaat naar de reconstructie van de Iraakse stad Nineve. De rest van het geld wordt over andere goede doelen verdeeld.

Het is niet de eerste keer dat de auto is verkocht. De persoon die de auto eerst zou kopen kon het bedrag uiteindelijk toch niet betalen.

Meer over Goede Doelen Paus Franciscus Veiling

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close