Terwijl de accounts van goede doelen op Instagram groeien als kool en hun volgersschare op Twitter weer langzaamaan toeneemt, lijken de top-250-Facebookaccounts van goede doelen juist dieper in het dal te komen. De kwartaalgroei bleef mager bij de laatste meting van fondsenwerversblog Fundraiser Online. Er werden 113.116 vind-ik-leuks bijgeschreven op een totaal van ruim tien miljoen likes; een stijging van ongeveer één procent. Daarmee werd de laagste kwartaalgroei sinds de meting van maart 2012 genoteerd. Die meting geldt nog steeds als de kwartaalmeting met de laagste groei ooit.
Bijna de helft van de organisaties die bij de bovenste 50 genoteerd staan, verloren likes. Maar geen enkel goed doel verloor meer dan 800 likes op zijn pagina. De grootste stijgers daarentegen (waaronder de gedoodverfde top 2: het Van Gogh Museum en World Press Photo) kregen er gemiddeld 5679 vind-ik-leuks bij. Dit zijn alleen vrijwel altijd dezelfde organisaties.
De lage groei komt daarom niet per se door de dalers, maar vooral door de beperkte gemiddelde groei van de stijgers.
Liefst 68 van de goede doelen in de lijst verzamelden minder dan honderd nieuwe vind-ik-leuks in het afgelopen kwartaal.
Volgens Fundraiser Online lijkt het ‘een kwestie van tijd dat de groei omslaat naar krimp’. Moeten goede doelen zorgvuldiger met hun sociale pagina’s omgaan? Uiteindelijk blijft ‘het aantal likes geen doelstelling, wie en wat je ermee bereikt wél!’, aldus de blog.
Dit artikel stond ook in 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, die op 20 augustus 2019 op de mat viel.